Teatterin kuvaamisen ongelma Vapautuspassio-näytelmässä
Haro, Taneli (2011)
Haro, Taneli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062912470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062912470
Tiivistelmä
Mikä muuttuu kun teatteriesitys kuvataan televisiolle? Mitä keinoja TV-ohjaajalla on käytettävänään, kun hän muokkaa esityksen TV-draamaksi ja kuinka uskollisesti TV-ohjaajan pitää seurata alkuperäistä esitystä. Tässä opinnäytetyössä analysoidaan ja verrataan Teatterikorkeakoulun esittämää Vapautuspassio-näytelmän teatteriversiota televisiota varten monikameratekniikalla kuvattuun versioon.
Vapautuspassio oli neliosainen, läpisävelletty ja useita eri musiikinlajeja yhdistelevä oopperamainen musiikkiteatteriesitys. Dramaturgisesti se soveltui hyvin televisiolle kuvattavaksi, mutta esityksen lavasteratkaisu aiheutti suuria haasteita kuvakerronnalle. Televisio-ohjaaja joutuu pohtimaan millä tekniikalla juuri tämä teos on parhaiten kuvattavissa ja miten jo valmiiksi harjoiteltu näyttämötoteutus siirtyy televisiolle ominaiselle kuvakielelle
Pohdin työssäni myös, miksi teatterin kuvaaminen televisiolle koetaan ongelmalliseksi ja miksi siitä on luovuttu lähes kokonaan. Pohdin onko teatterin kuvaamisella lainkaan tulevaisuutta. Vapautuspassio oli harvinaisen suuren mittaluokan projekti, jossa tähdättiin sekä teatteriesitykseen, että korkealuokkaiseen tallenteeseen ja se antoi erinomaisen mahdollisuuden tarkastella kuvaamisen ja ohjaamisen haasteita. Näytelmän syntyyn ja kuvaamiseen osallistui yli 100 opiskelijaa ja opettajaa viidestä eri oppilaitoksesta.
Osallistuin koko prosessiin alusta alkaen ja sain erinomaisen tilaisuuden tarkkailla kaikkea sisältäpäin. Kuva kertoo kenties enemmän kuin sanat, siksi työn liitteenä julkaistaan näyte-DVD Vapautuspassion kuvauksista.
Vapautuspassio oli neliosainen, läpisävelletty ja useita eri musiikinlajeja yhdistelevä oopperamainen musiikkiteatteriesitys. Dramaturgisesti se soveltui hyvin televisiolle kuvattavaksi, mutta esityksen lavasteratkaisu aiheutti suuria haasteita kuvakerronnalle. Televisio-ohjaaja joutuu pohtimaan millä tekniikalla juuri tämä teos on parhaiten kuvattavissa ja miten jo valmiiksi harjoiteltu näyttämötoteutus siirtyy televisiolle ominaiselle kuvakielelle
Pohdin työssäni myös, miksi teatterin kuvaaminen televisiolle koetaan ongelmalliseksi ja miksi siitä on luovuttu lähes kokonaan. Pohdin onko teatterin kuvaamisella lainkaan tulevaisuutta. Vapautuspassio oli harvinaisen suuren mittaluokan projekti, jossa tähdättiin sekä teatteriesitykseen, että korkealuokkaiseen tallenteeseen ja se antoi erinomaisen mahdollisuuden tarkastella kuvaamisen ja ohjaamisen haasteita. Näytelmän syntyyn ja kuvaamiseen osallistui yli 100 opiskelijaa ja opettajaa viidestä eri oppilaitoksesta.
Osallistuin koko prosessiin alusta alkaen ja sain erinomaisen tilaisuuden tarkkailla kaikkea sisältäpäin. Kuva kertoo kenties enemmän kuin sanat, siksi työn liitteenä julkaistaan näyte-DVD Vapautuspassion kuvauksista.