Aloittelevan pieneläinklinikan markkinointisuunnitelma : Linnunmäki
Jonninen, Piia (2011)
Jonninen, Piia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060511002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060511002
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää markkinointisuunnitelman teoria ja laatia sen pohjalta kustannustehokas sekä konkreettinen markkinointisuunnitelma aloittavalle eksoottisten eläinten pieneläinlääkintäpalvelulle.
Opinnäytetyö jakautui kolmeen pääosaan. Ensimmäinen osa käsitteli markkinointisuunni-telman teoriaa ja pohti, mikä markkinointisuunnitelma on. Samalla selvitettiin keskeisiä käsitteitä. Teoriaosuuden pohjalta voitiin todeta, että ei ole olemassa mitään yksiselitteistä selitystä sille, mikä ja minkälainen markkinointisuunnitelma on. Karkeasti voitiin vain tode-ta, että sen tulisi olla käyttökelpoinen ja vastata kysymyksiin mitä, miksi, kenelle ja miten.
Teoria-osuuden jälkeen työssä esiteltiin asiakastyytyväisyystutkimus, joka toteutettiin osa-na tätä opinnäytetyötä, koska aikaisempaa tutkimusta alalta ei ollut. Tutkimusmenetelmä-nä oli empiirinen kvantitatiivinen kartoittava tutkimus, joka toteutettiin e-lomakkeella in-ternetissä. Tutkimus toteutettiin tuottamaan taustatietoa ja tukemaan markkinointisuunni-telman markkinoinnillisia ratkaisuja, jotka esitettiin opinnäytetyön kolmannessa osassa.
Tutkimus osoitti mm., että vastaajat olisivat keskimäärin valmiita matkustamaan 80 km:n päähän saadakseen mielestään parasta hoitoa lemmikilleen. Lisäksi tutkimus osoitti, että 60 % vastaajista suosii yleensä samaa eläinlääkäriä tai klinikkaa.
Kolmas osuus oli tämän opinnäytetyön pääosuus eli markkinointisuunnitelma aloittelevalle pieneläinklinikalle. Kolmannessa osassa tutustuttiin pieneläinhoitoalan toimintaympäristöön erilaisten analyysien pohjalta, määriteltiin Linnunmäen pieneläinklinikan tulevaisuuden-näkymät ja tahtotila sekä strategiat ja markkinointiviestintä. Markkinointisuunnitelma oli tämän työn ydin, mutta sitä tuki samoissa kansissa teoria ja tutkimus, joihin suunnitelma nojasi.
Opinnäytetyö jakautui kolmeen pääosaan. Ensimmäinen osa käsitteli markkinointisuunni-telman teoriaa ja pohti, mikä markkinointisuunnitelma on. Samalla selvitettiin keskeisiä käsitteitä. Teoriaosuuden pohjalta voitiin todeta, että ei ole olemassa mitään yksiselitteistä selitystä sille, mikä ja minkälainen markkinointisuunnitelma on. Karkeasti voitiin vain tode-ta, että sen tulisi olla käyttökelpoinen ja vastata kysymyksiin mitä, miksi, kenelle ja miten.
Teoria-osuuden jälkeen työssä esiteltiin asiakastyytyväisyystutkimus, joka toteutettiin osa-na tätä opinnäytetyötä, koska aikaisempaa tutkimusta alalta ei ollut. Tutkimusmenetelmä-nä oli empiirinen kvantitatiivinen kartoittava tutkimus, joka toteutettiin e-lomakkeella in-ternetissä. Tutkimus toteutettiin tuottamaan taustatietoa ja tukemaan markkinointisuunni-telman markkinoinnillisia ratkaisuja, jotka esitettiin opinnäytetyön kolmannessa osassa.
Tutkimus osoitti mm., että vastaajat olisivat keskimäärin valmiita matkustamaan 80 km:n päähän saadakseen mielestään parasta hoitoa lemmikilleen. Lisäksi tutkimus osoitti, että 60 % vastaajista suosii yleensä samaa eläinlääkäriä tai klinikkaa.
Kolmas osuus oli tämän opinnäytetyön pääosuus eli markkinointisuunnitelma aloittelevalle pieneläinklinikalle. Kolmannessa osassa tutustuttiin pieneläinhoitoalan toimintaympäristöön erilaisten analyysien pohjalta, määriteltiin Linnunmäen pieneläinklinikan tulevaisuuden-näkymät ja tahtotila sekä strategiat ja markkinointiviestintä. Markkinointisuunnitelma oli tämän työn ydin, mutta sitä tuki samoissa kansissa teoria ja tutkimus, joihin suunnitelma nojasi.