Markkinointiviestintäsuunnitelma : Kuopio Living Lab
Korhonen, Ida; Kuvaja, Laura (2020)
Korhonen, Ida
Kuvaja, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002192592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002192592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma Kuopio Living Lab- palveluille. Kuopio Living Lab on Kuopion kaupungin, Savonia-ammattikorkeakoulun ja Kuopion yliopistollisen sairaalan eli kolmen asiantuntijaorganisaation muodostama tuotekehitys- ja testauspalvelukonsepti. Toimeksiantajalla ei ollut aikaisemmin suunnitelmallista markkinointiviestintää. Opinnäytetyön aihe valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka yrityksen on helppo toteuttaa itsenäisesti ja joka antaisi vinkkejä myös suunnitelmallisen markkinointiviestinnän jatkumolle. Opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestintää sekä sitä, kuinka sitä voidaan hyödyntää kohdeyrityksen toiminnassa. Opinnäytetyön laadinnassa käytettiin hyödyksi markkinointiviestintään liittyviä kirjallisia ja sähköisiä lähteitä, sekä kahta tutkimusmenetelmää: haastattelua ja kyselyä. Työ sisältää eri markkinointiviestintäkeinojen ehdotuksia, johon kuuluvat mainonta, myynninedistäminen, suhdetoiminta, henkilökohtainen myyntityö ja digitaalinen markkinointiviestintä. Niiden pohjalta loimme yritykselle sopivan viestinnän kokonaissuunnitelman. Työn lopullinen osuus, eli markkinointiviestinnän vuosikello löytyy tämän opinnäytetyön liitteistä.