Osallistun, oivallan, opin – Osallistumista vahvistavan toimintatavan kehittäminen motorisen oppimisen edistymiseksi lapsen kuntoutumisessa
Helenius, Sari (2020)
Helenius, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002202604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002202604
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli osallistumista vahvistavan toimintatavan kehittäminen motorisen oppimisen edistymiseksi lapsen kuntoutumisessa. Työn toimintaympäristönä oli Vantaan kaupungin kuntoutusyksikön lasten fysio-, toiminta- ja puheterapia sekä motoriikkaan painottuva lastenryhmätoiminta. Työn yhteistyökumppanina oli Suomen CP-liiton alaisuudessa toimiva Motorisen oppimisen vaikeus -yksikkö.
Toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla toteutuneessa tutkimuksellisessa kehittämistyössä aineisto kerättiin laadullisin menetelmin kolmessa aineistonkeruun ja kehittämisen vaiheessa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin lasten ja vanhempien toiminnallista teemahaastattelua ja ryhmäkeskustelua ammattilaisten sekä ammattilaisten ja vanhempien yhteiskehittelyssä. Tiedontuottajina ja kehittäjinä työhön osallistui lasten kuntoutuksen asiakkaana olleita lapsia, lasten vanhempia ja lasten fysio-, toiminta- ja puheterapeutteja.
Osallistumista vahvistavan toimintatavan lähtökohtana on lapsen kuntoutumista tukeva tavoitteiden asettaminen ja kuntoutuksen suunnittelu. Motoristen taitojen oppimista edistävä harjoittelu tukee lapsen kehittyviä taitoja ja vahvistaa lapsen osallistumista. Kuntoutuksella edistetään sujuvaa arkea, ja kuntoutukseen liittyvää yhteistyötä tehdään lapsen vanhempien ja päivähoidon kanssa. Osallistumista vahvistavassa toimintatavassa motorisen oppimisen edistymiseksi on tärkeää lapsen motivaation, itsetunnon ja itseluottamuksen vahvistaminen sekä vertaistuki ja -ryhmään kuulumisen tukeminen. Teknologia tuo uusia mahdollisuuksia lapsen motoriseen oppimiseen liittyvään kuntoutukseen ja kuntoutumiseen. Kuntoutus on monen toimijan yhteistyötä, mikä edellyttää toimivaa vuorovaikutusta. Ammattilaisen osaaminen, lapsi- ja perhelähtöinen toiminta sekä moniammatillinen yhteistyö ovat osa osallistumista vahvistavaa toimintatapaa motorisen oppimisen edistymiseksi lapsen kuntoutumisessa.
Lapsen omat tavoitteet, toiveet ja motivaatio sekä lapsen ja perheen arjen huomioiminen ja sujuvuus ovat lapsen kuntoutumiseen liittyvän yhteistoiminnan rakentumisen lähtökohta. Työn tulosten perusteella näyttäisi siltä, että lapsen toimijuus mahdollistaa lapsen osallistumista, ja toimintatapoja tulisi kehittää lapsen toimijuuden vahvistumiseksi niin kuntoutuksessa kuin arjessa. Työn tuotoksena muodostettu kuvaus osallistumista vahvistavasta toimintavasta motorisen oppimisen edistymiseksi lapsen kuntoutumisessa on hyödynnettävissä kehitettäessä perheen ja ammattilaisen yhteistoimintaa edistäviä käytännön työvälineitä.
Toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla toteutuneessa tutkimuksellisessa kehittämistyössä aineisto kerättiin laadullisin menetelmin kolmessa aineistonkeruun ja kehittämisen vaiheessa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin lasten ja vanhempien toiminnallista teemahaastattelua ja ryhmäkeskustelua ammattilaisten sekä ammattilaisten ja vanhempien yhteiskehittelyssä. Tiedontuottajina ja kehittäjinä työhön osallistui lasten kuntoutuksen asiakkaana olleita lapsia, lasten vanhempia ja lasten fysio-, toiminta- ja puheterapeutteja.
Osallistumista vahvistavan toimintatavan lähtökohtana on lapsen kuntoutumista tukeva tavoitteiden asettaminen ja kuntoutuksen suunnittelu. Motoristen taitojen oppimista edistävä harjoittelu tukee lapsen kehittyviä taitoja ja vahvistaa lapsen osallistumista. Kuntoutuksella edistetään sujuvaa arkea, ja kuntoutukseen liittyvää yhteistyötä tehdään lapsen vanhempien ja päivähoidon kanssa. Osallistumista vahvistavassa toimintatavassa motorisen oppimisen edistymiseksi on tärkeää lapsen motivaation, itsetunnon ja itseluottamuksen vahvistaminen sekä vertaistuki ja -ryhmään kuulumisen tukeminen. Teknologia tuo uusia mahdollisuuksia lapsen motoriseen oppimiseen liittyvään kuntoutukseen ja kuntoutumiseen. Kuntoutus on monen toimijan yhteistyötä, mikä edellyttää toimivaa vuorovaikutusta. Ammattilaisen osaaminen, lapsi- ja perhelähtöinen toiminta sekä moniammatillinen yhteistyö ovat osa osallistumista vahvistavaa toimintatapaa motorisen oppimisen edistymiseksi lapsen kuntoutumisessa.
Lapsen omat tavoitteet, toiveet ja motivaatio sekä lapsen ja perheen arjen huomioiminen ja sujuvuus ovat lapsen kuntoutumiseen liittyvän yhteistoiminnan rakentumisen lähtökohta. Työn tulosten perusteella näyttäisi siltä, että lapsen toimijuus mahdollistaa lapsen osallistumista, ja toimintatapoja tulisi kehittää lapsen toimijuuden vahvistumiseksi niin kuntoutuksessa kuin arjessa. Työn tuotoksena muodostettu kuvaus osallistumista vahvistavasta toimintavasta motorisen oppimisen edistymiseksi lapsen kuntoutumisessa on hyödynnettävissä kehitettäessä perheen ja ammattilaisen yhteistoimintaa edistäviä käytännön työvälineitä.