VR-Opetusympäristö: Mikroskooppi
Pakarinen, Kimmo (2020)
Pakarinen, Kimmo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002252732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002252732
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa virtuaalitodellisuudessa oppimisympäristö, jossa on mahdollisuus opetella mikroskoopin käyttöä ja sen osia. Työn aihe ja tavoitteet tulivat Future Technologies in Education -hankkeesta.
Työn teoriaosuudessa opiskeltiin mikroskoopin osat ja mikroskoopin käyttöä teoriassa. Tiedonhaku tapahtui internet-lähteistä sekä alan ammattilaisen opastuksessa. Teoriaosuudessa oli myös käytännön harjoittelua oikealla mikroskoopilla.
Kehitysosuudessa muokattiin mikroskoopin 3D-mallia käyttöön soveltuvaksi, kehiteltiin mikroskoopin toiminnot 3D-mallille, tutkittiin ja kehitettiin ympäristön ohjeistusta, käyttöliittymää, toteutettiin sovellus virtuaalitodellisuusympäristönä sekä tutkittiin jatkokehitysmahdollisuuksia.
Työn tuloksena toteutettiin 3D-virtuaalitodellisuussovellus mikroskoopin käyttöä ja osien opiskelua varten. Sovellus oli tarkoitus ottaa käyttöön pilotointivaiheessa projektissa, jossa tutkitaan uusia opetustapoja sekä yritetään liittää XR-teknologiat osaksi opintokokonaisuutta.
Työn teoriaosuudessa opiskeltiin mikroskoopin osat ja mikroskoopin käyttöä teoriassa. Tiedonhaku tapahtui internet-lähteistä sekä alan ammattilaisen opastuksessa. Teoriaosuudessa oli myös käytännön harjoittelua oikealla mikroskoopilla.
Kehitysosuudessa muokattiin mikroskoopin 3D-mallia käyttöön soveltuvaksi, kehiteltiin mikroskoopin toiminnot 3D-mallille, tutkittiin ja kehitettiin ympäristön ohjeistusta, käyttöliittymää, toteutettiin sovellus virtuaalitodellisuusympäristönä sekä tutkittiin jatkokehitysmahdollisuuksia.
Työn tuloksena toteutettiin 3D-virtuaalitodellisuussovellus mikroskoopin käyttöä ja osien opiskelua varten. Sovellus oli tarkoitus ottaa käyttöön pilotointivaiheessa projektissa, jossa tutkitaan uusia opetustapoja sekä yritetään liittää XR-teknologiat osaksi opintokokonaisuutta.