Mindfulness - hyväksyvä tietoinen läsnäolo osana hyvinvointia – Ryhmäohjaukseen osallistuneiden kokemuksia
Nissinen, Heli (2020)
Nissinen, Heli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002262745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002262745
Tiivistelmä
Hyvinvointi ja terveys muodostuu fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja henkisestä ulottuvuudesta. Hyvään mielenterveyteen liitetään se, että ihmisellä on keinoja mitä ottaa käyttöön vaikeassa elämäntilanteessa. Mindfulness-harjoitteiden tuoma hyöty voidaan kokea lisääntyneenä keskittymiskykynä ja tunnekokemuksina. Mindfulness- harjoitteet toimivat keinoina tunnistaa, hallita ja ehkäistä stressiä. Mitä enemmän elämme tässä hetkessä täysipainoisesti, tietoisina ja läsnäolevana, sitä paremmin voimme muokata ja valmistautua tulevaan.
Tämän laadullisena tutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia osallistujat saavat säännöllisestä mindfulnessin -harjoittamisesta. Tavoitteena oli lisätä tietoa mindfulnessista ja sen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen aineisto muodostui kolmen eri mindfulness ryhmään osallistuneiden henkilöiden kokemuksista. Tutkimukseen osallistui 18 henkilöä. Tutkimus toteutettiin laadullisella lähestymistavalla. Aineistona olivat ryhmäläisten kokemusten kirjalliset dokumentit. Tiedonkeruu tapahtui kahdessa osiossa. Alkuvaiheessa ryhmään osallistujat kirjoittivat nimettömänä ja vapaamuotoisesti itsestään, elämäntilanteestaan ja rentoutumista tai mindfulnessia koskevista kokemuksistaan. Kokoontumiskertojen jälkeen osallistujat kirjoittivat vapaamuotoisesti kokemuksistaan mindfulnessin -harjoittamisesta. Aineisto käsiteltiin induktiivisella sisällönana-lyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan osallistujat kokivat mindfulness-kurssille osallistumisesta olleen heille hyötyä. Ryhmään osallistumisesta he saivat omaa aikaa hengähtämiseen, pysähtymistä, rauhoittumista ja rentoutumista. He kokivat oppineensa itsestään ja mindfulnessista lisää, ja saaneensa uusia työvälineitä, keinoja ja menetelmiä omaan arkeen, hyvinvointiin ja jaksamiseen. Osallistujat toivat esille myös harjoittelua haittaavia tai vaikeuttavia tekijöitä, joita olivat esimerkiksi työpäivästä johtuvat haasteet sekä henkilökohtaisen elämän tuomat haasteet ja tunnekokemukset. Ohjaajan osaamisen merkitys korostui osallistujien kokemuksissa harjoittelusta, sillä osallistujat kokivat, että hyvällä ohjauksella oli merkitystä heidän sitoutumiseensa harjoituksiin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyvinvoinnin ja terveyden edistämis- ja kehittämistyössä. Wellbeing and health consist of physical, psychological, social and mental dimention. For good mental health is attached that people have ways to handle different kind of life situations. The benefits of mindfulness excersice can be experienced as increased concetration and emotional experiences.
Mindfulness excercises works as a tool to recognise, control and prevent stress. More we live our lives in this moment fully, aware and presens, the better we can modify and prepare to the future.
This qualitative research thesis purpose was to describe what kind of experiences participants have when they exercise regularly mindfulness. Goal was to increase information of mindfulness and its many factors for well-being. Dokumentation of this research includes the participants experiences of three different mindfulness groups. 18 people participated in the study. The study was conducted with a qualitative approach. The material consisted of written documentation of the experiences of the group. The data collection were collected in two parts. In the beginning participants of the group write anonymously and freely about themselvs, life situations and experiences of relaxing or mindfulness. After each sessions, participants write about their experiences with mindfulness in a free format. The material was processed by inductive content analysis.
According to the results of the study, participants felt that attending a mindfulness course was beneficial to them. Participating in the group gave them time to breathe, stop, calm down and relax. They felt they were learning about themselves and mindfulness and were given more tools, ways and methods for everyday life, wellbeing and coping. Participants also bring up things that hamper or complicate the excercises, these included emotional experiences due to the workday and personal challenges. The importance of the instructor's skills was emphasized in the participants experiences of the excercises, because the participants felt that good guidance was important for their commitment to the exercise.
The results of the research can be used in the promotion and development of wellbeing and health.
Tämän laadullisena tutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia osallistujat saavat säännöllisestä mindfulnessin -harjoittamisesta. Tavoitteena oli lisätä tietoa mindfulnessista ja sen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen aineisto muodostui kolmen eri mindfulness ryhmään osallistuneiden henkilöiden kokemuksista. Tutkimukseen osallistui 18 henkilöä. Tutkimus toteutettiin laadullisella lähestymistavalla. Aineistona olivat ryhmäläisten kokemusten kirjalliset dokumentit. Tiedonkeruu tapahtui kahdessa osiossa. Alkuvaiheessa ryhmään osallistujat kirjoittivat nimettömänä ja vapaamuotoisesti itsestään, elämäntilanteestaan ja rentoutumista tai mindfulnessia koskevista kokemuksistaan. Kokoontumiskertojen jälkeen osallistujat kirjoittivat vapaamuotoisesti kokemuksistaan mindfulnessin -harjoittamisesta. Aineisto käsiteltiin induktiivisella sisällönana-lyysin avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan osallistujat kokivat mindfulness-kurssille osallistumisesta olleen heille hyötyä. Ryhmään osallistumisesta he saivat omaa aikaa hengähtämiseen, pysähtymistä, rauhoittumista ja rentoutumista. He kokivat oppineensa itsestään ja mindfulnessista lisää, ja saaneensa uusia työvälineitä, keinoja ja menetelmiä omaan arkeen, hyvinvointiin ja jaksamiseen. Osallistujat toivat esille myös harjoittelua haittaavia tai vaikeuttavia tekijöitä, joita olivat esimerkiksi työpäivästä johtuvat haasteet sekä henkilökohtaisen elämän tuomat haasteet ja tunnekokemukset. Ohjaajan osaamisen merkitys korostui osallistujien kokemuksissa harjoittelusta, sillä osallistujat kokivat, että hyvällä ohjauksella oli merkitystä heidän sitoutumiseensa harjoituksiin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyvinvoinnin ja terveyden edistämis- ja kehittämistyössä.
Mindfulness excercises works as a tool to recognise, control and prevent stress. More we live our lives in this moment fully, aware and presens, the better we can modify and prepare to the future.
This qualitative research thesis purpose was to describe what kind of experiences participants have when they exercise regularly mindfulness. Goal was to increase information of mindfulness and its many factors for well-being. Dokumentation of this research includes the participants experiences of three different mindfulness groups. 18 people participated in the study. The study was conducted with a qualitative approach. The material consisted of written documentation of the experiences of the group. The data collection were collected in two parts. In the beginning participants of the group write anonymously and freely about themselvs, life situations and experiences of relaxing or mindfulness. After each sessions, participants write about their experiences with mindfulness in a free format. The material was processed by inductive content analysis.
According to the results of the study, participants felt that attending a mindfulness course was beneficial to them. Participating in the group gave them time to breathe, stop, calm down and relax. They felt they were learning about themselves and mindfulness and were given more tools, ways and methods for everyday life, wellbeing and coping. Participants also bring up things that hamper or complicate the excercises, these included emotional experiences due to the workday and personal challenges. The importance of the instructor's skills was emphasized in the participants experiences of the excercises, because the participants felt that good guidance was important for their commitment to the exercise.
The results of the research can be used in the promotion and development of wellbeing and health.