Tietopaketti avaruudellisesta ja visuaalisesta hahmottamisesta Vantaan kaupungin lasten toimintaterapeuteille : Koostettu paketti avaruudellisesta ja visuaalisesta hahmottamisesta toimintaterapian näkökulmasta
Alanen, Sampsa; Lampinen, Annika (2020)
Alanen, Sampsa
Lampinen, Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002252734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002252734
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa tietopaketti visuaalisesta ja avaruudellisesta hahmottamisesta Vantaan kaupungin lasten toimintaterapeuteille hyödynnettäväksi. Tavoitteena on, että he voivat perustella tietopaketin tuella lasten vanhemmille lapsen kuntoutumista tukevaa ryhmää visuaalisen- ja avaruudellisen hahmottamisen osa-alueilla.
Työelämän yhteistyökumppaneina toimivat Vantaan kaupungin lasten toimintaterapeutit. Opinnäytetyö koostaa tietopaketin siitä, mitä avaruudellinen hahmottaminen pitää sisällään erilaisten aineistojen ja tutkimusten valossa. Rajasimme tarkastelun kohteeksi visuaalisen hahmottamisen osa-alueista avaruudellisen hahmottamisen, sillä sen suhteen lapsilla esiintyy runsaasti haasteita. Opinnäytetyössä on tarkasteltu avaruudellista hahmottamista kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin, sekä visuaalisen hahmottamisen viitekehyksen kautta.
Opinnäytetyö koostaa Vantaan kaupungin lastentoimintaterapeuteille käytännöllisen tietopaketin, jota he voivat hyödyntää visuaalisen- sekä avaruudellisen hahmottamisen kuntouttamista suunnitellessaan ja toteuttaessaan. Tietopaketti sisältää kuvauksen avaruudellisen hahmottamisen ominaisuuksista, haasteista ja aivoperäisyydestä sekä kansainvälisiin tutkimuksiin perustuvaa näyttöä avaruudellisen hahmottamisen kuntoutuksen hyödyllisyydestä.
Työelämän yhteistyökumppaneille teetetty anonyymi lomakekysely on toiminut työssämme ensisijaisesti nostamaan esille hakusanoja, joilla olemme etsineet tietokannoista tutkimuksia avaruudellisesta hahmottamisesta ja sen kuntouttamisesta. Opinnäytetyöhön luotettavuutta ja validiteettia tuovat useammat tutkimukset, jotka näyttävät toteen, että visuaalisen hahmottamisen osa-alueita kuntouttavilla toimintaterapian keinoilla saadaan mitattavissa olevaa ja merkittävää edistymistä lasten visuaalisen hahmottamisen taitoihin. Tutkimukset perustelevat päätelmää, että visuaalisen hahmottamisen taidoilla on kauaskantoisia positiivisia vaikutuksia lapsen elämässä. Päätelmät vaativat kuitenkin tuekseen pitkäaikaisseurantaa sisältäviä lisätutkimuksia.
Kerätyn aineiston ja tutkimusten valossa on perusteltua odottaa avaruudellisen hahmottamisen haasteiden kuntouttamiselta merkittävistä positiivisia vaikutuksia lapsen mahdollisuuksiin elää oman itsensä näköistä arkea, suoriutua paremmin koulunkäynnistä ja ehkäistä sellaisia oppimisvaikeuksia, joiden riskiryhmään hän haasteidensa vuoksi kuuluu. Opinnäytetyön aineistojen pohjalta liitteeksi koottiin opas.
Työelämän yhteistyökumppaneina toimivat Vantaan kaupungin lasten toimintaterapeutit. Opinnäytetyö koostaa tietopaketin siitä, mitä avaruudellinen hahmottaminen pitää sisällään erilaisten aineistojen ja tutkimusten valossa. Rajasimme tarkastelun kohteeksi visuaalisen hahmottamisen osa-alueista avaruudellisen hahmottamisen, sillä sen suhteen lapsilla esiintyy runsaasti haasteita. Opinnäytetyössä on tarkasteltu avaruudellista hahmottamista kanadalaisen toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallin, sekä visuaalisen hahmottamisen viitekehyksen kautta.
Opinnäytetyö koostaa Vantaan kaupungin lastentoimintaterapeuteille käytännöllisen tietopaketin, jota he voivat hyödyntää visuaalisen- sekä avaruudellisen hahmottamisen kuntouttamista suunnitellessaan ja toteuttaessaan. Tietopaketti sisältää kuvauksen avaruudellisen hahmottamisen ominaisuuksista, haasteista ja aivoperäisyydestä sekä kansainvälisiin tutkimuksiin perustuvaa näyttöä avaruudellisen hahmottamisen kuntoutuksen hyödyllisyydestä.
Työelämän yhteistyökumppaneille teetetty anonyymi lomakekysely on toiminut työssämme ensisijaisesti nostamaan esille hakusanoja, joilla olemme etsineet tietokannoista tutkimuksia avaruudellisesta hahmottamisesta ja sen kuntouttamisesta. Opinnäytetyöhön luotettavuutta ja validiteettia tuovat useammat tutkimukset, jotka näyttävät toteen, että visuaalisen hahmottamisen osa-alueita kuntouttavilla toimintaterapian keinoilla saadaan mitattavissa olevaa ja merkittävää edistymistä lasten visuaalisen hahmottamisen taitoihin. Tutkimukset perustelevat päätelmää, että visuaalisen hahmottamisen taidoilla on kauaskantoisia positiivisia vaikutuksia lapsen elämässä. Päätelmät vaativat kuitenkin tuekseen pitkäaikaisseurantaa sisältäviä lisätutkimuksia.
Kerätyn aineiston ja tutkimusten valossa on perusteltua odottaa avaruudellisen hahmottamisen haasteiden kuntouttamiselta merkittävistä positiivisia vaikutuksia lapsen mahdollisuuksiin elää oman itsensä näköistä arkea, suoriutua paremmin koulunkäynnistä ja ehkäistä sellaisia oppimisvaikeuksia, joiden riskiryhmään hän haasteidensa vuoksi kuuluu. Opinnäytetyön aineistojen pohjalta liitteeksi koottiin opas.