Murrosikäisen kehitys ja sen tukeminen kouluterveydenhuollossa : Materiaali Rovaniemen kouluterveydenhoitajille
Hyytinen, Iisa; Lahti, Sara (2020)
Lataukset:
Hyytinen, Iisa
Lahti, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002262794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002262794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Rovaniemen kouluterveydenhoitajien käyttöön materiaali 5.-6.luokkalaisten murrosikää käsittelevän oppitunnin pi-tämistä varten. Materiaali sisältää Power Point -esityksen, joka sisältää mur-rosiän fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia, seksuaalikasvatusta sekä turva- ja tunnetaitokasvatusta. Tavoitteena oli tukea nuoria antamalla heille luotettavaa ja ajankohtaista tietoa murrosiästä. Oppimistavoitteenamme oli oppia murrosiästä kehitysvaiheena sekä murrosikäisten kehityksen tukemises-ta.
Murrosikä on ihmisen kehitysvaihe, jossa kasvetaan lapsesta aikuiseksi. Muu-toksia on fyysisiä, psyykkisiä että sosiaalisia ja ne ovat hyvin yksilöllisiä. Muu-tokset voivat tuntua hämmentäviltä ja epänormaaleilta, joten nuoret tarvitsevat luotettavaa ja ajankohtaista tietoa. Kouluterveydenhoitaja on suuressa roolis-sa murrosikäisten kehityksen tukemisessa. Terveydenhoitaja on aikuinen, jolta murrosikäiset saavat kattavaa ja luotettavaa tietoa muutoksista sekä voivat keskustella askarruttavista ja vaikeistakin asioista.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallista menetelmää käyttäen. Toiminnallisessa opinnäytetyössä lopullinen tuotos on aina jokin konkreettinen tuote ja tässä opinnäytetyössä se on Power Point -materiaali, joka tehtiin yhtenäistämään Rovaniemen kouluterveydenhoitajien pitämää oppituntia murrosiästä sekä helpottamaan sen pitämistä. Laatimisprosessi tapahtui lineaarisen mallin mu-kaan. Mallin mukaan työskentely etenee neljässä vaiheessa, joita ovat tavoit-teen määrittely, suunnittelu, toteutus sekä päättäminen ja arviointi.
Valmis Power Point –materiaali sisältää monipuolisesti tietoa murrosikäisen kehityksestä. Diat ovat yksinkertaisia ja mielenkiintoisia, joita on helppo lukea. Muistiinpanoihin on kirjoitettu tarkempaa tietoa dioissa olevista aiheista, jota terveydenhoitajat voivat hyödyntää pitäessään tuntia murrosiästä. On tärkeää, että kaikki 5.- 6.-luokkalaiset saavat heille ajankohtaista tietoa muun muassa tunne- ja turvataidoista, seksuaalisuudesta sekä murrosiän muutoksista.
Murrosikä on ihmisen kehitysvaihe, jossa kasvetaan lapsesta aikuiseksi. Muu-toksia on fyysisiä, psyykkisiä että sosiaalisia ja ne ovat hyvin yksilöllisiä. Muu-tokset voivat tuntua hämmentäviltä ja epänormaaleilta, joten nuoret tarvitsevat luotettavaa ja ajankohtaista tietoa. Kouluterveydenhoitaja on suuressa roolis-sa murrosikäisten kehityksen tukemisessa. Terveydenhoitaja on aikuinen, jolta murrosikäiset saavat kattavaa ja luotettavaa tietoa muutoksista sekä voivat keskustella askarruttavista ja vaikeistakin asioista.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallista menetelmää käyttäen. Toiminnallisessa opinnäytetyössä lopullinen tuotos on aina jokin konkreettinen tuote ja tässä opinnäytetyössä se on Power Point -materiaali, joka tehtiin yhtenäistämään Rovaniemen kouluterveydenhoitajien pitämää oppituntia murrosiästä sekä helpottamaan sen pitämistä. Laatimisprosessi tapahtui lineaarisen mallin mu-kaan. Mallin mukaan työskentely etenee neljässä vaiheessa, joita ovat tavoit-teen määrittely, suunnittelu, toteutus sekä päättäminen ja arviointi.
Valmis Power Point –materiaali sisältää monipuolisesti tietoa murrosikäisen kehityksestä. Diat ovat yksinkertaisia ja mielenkiintoisia, joita on helppo lukea. Muistiinpanoihin on kirjoitettu tarkempaa tietoa dioissa olevista aiheista, jota terveydenhoitajat voivat hyödyntää pitäessään tuntia murrosiästä. On tärkeää, että kaikki 5.- 6.-luokkalaiset saavat heille ajankohtaista tietoa muun muassa tunne- ja turvataidoista, seksuaalisuudesta sekä murrosiän muutoksista.