Sosiaali- ja terveysalan case-yrityksen kasvupolku digitalisaation murroksessa
Järveläinen, Marika (2020)
Järveläinen, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003022908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003022908
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksen kasvupolku osana Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Koulutuskeskus Salpauksen yhteistä Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) tukemaa Tuote- ja palveluvirittämö hanketta. Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kerätä tietoa tuotteiden ja palveluiden digitaalisen myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kehittymisen edellytyksistä sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksessä. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaista koulutusta sosiaali- ja terveysalan pk-yritys tarvitsee kehittääkseen liiketoimintaansa? 2. Millaisia digitaalisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan pk-yritys tarvitsee kehittääkseen liiketoimintaansa? 3. Miten tuotteiden ja palveluiden digitaalisten myynnin, markkinoinnin ja viestinnän ratkaisujen käyttöönotto kehittyy sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksessä hankkeen aikana? ja 4. Mitkä tekijät ovat edistäneet ja estäneet sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksen kehittymistä hankkeen aikana?
Kyseessä oli laadullinen opinnäytetyö, joka on toteutettu tutkimuksellisen kehittämistyön viitekehyksen mukaisesti. Opinnäytetyön aineiston keruussa on käytetty laadullisia aineiston keruumenetelmiä. 1. ja 2. tutkimuskysymykseen haettiin vastausta integroidun kirjallisuuskatsauksen keinoin. 3. tutkimuskysymykseen käytettiin tutkimusmenetelminä strukturoitua kyselylomaketta, teemahaastattelua ja havainnoivaa osallistumista. 4. tutkimuskysymykseen haettiin vastausta teemahaastattelun ja havainnoivan osallistumisen keinoin. Lisäksi läpi prosessin pidettiin tutkimuspäiväkirjaa. Kehittämistyön aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan sosiaali- ja terveysalan pk-yritys tarvitsee koulutusta tiedonhakutaidoissa ja tietoteknisissä ratkaisuissa, yrittäjämäistä yksilöä tukevaa koulutusta, viestintä- ja markkinointikoulutusta sekä liiketoiminnan kokonaisuuden hallintaan liittyvää koulutusta. Sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksen digitaalisten ratkaisujen tarve voidaan tulosten mukaan jakaa teknisiin ratkaisuihin ja palvelukokonaisuutta tukeviin ratkaisuihin. Tulosten perusteella sosiaali- ja terveysalan kohdeyrityksen tuotteiden ja palveluiden digitaalinen markkinointi ja viestintä on kehittynyt hankkeen aikana. Hankkeeseen osallistuminen on vauhdittanut kohdeyrityksen kehittymistä. Tulosten perusteella kohdeyrityksen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat olleet yrityksen lähtötilanne, koulutukset ja sparraukset, verkostoituminen, asiakaslähtöinen kehittäminen ja ulkopuolinen apu.
Kyseessä oli laadullinen opinnäytetyö, joka on toteutettu tutkimuksellisen kehittämistyön viitekehyksen mukaisesti. Opinnäytetyön aineiston keruussa on käytetty laadullisia aineiston keruumenetelmiä. 1. ja 2. tutkimuskysymykseen haettiin vastausta integroidun kirjallisuuskatsauksen keinoin. 3. tutkimuskysymykseen käytettiin tutkimusmenetelminä strukturoitua kyselylomaketta, teemahaastattelua ja havainnoivaa osallistumista. 4. tutkimuskysymykseen haettiin vastausta teemahaastattelun ja havainnoivan osallistumisen keinoin. Lisäksi läpi prosessin pidettiin tutkimuspäiväkirjaa. Kehittämistyön aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan sosiaali- ja terveysalan pk-yritys tarvitsee koulutusta tiedonhakutaidoissa ja tietoteknisissä ratkaisuissa, yrittäjämäistä yksilöä tukevaa koulutusta, viestintä- ja markkinointikoulutusta sekä liiketoiminnan kokonaisuuden hallintaan liittyvää koulutusta. Sosiaali- ja terveysalan pk-yrityksen digitaalisten ratkaisujen tarve voidaan tulosten mukaan jakaa teknisiin ratkaisuihin ja palvelukokonaisuutta tukeviin ratkaisuihin. Tulosten perusteella sosiaali- ja terveysalan kohdeyrityksen tuotteiden ja palveluiden digitaalinen markkinointi ja viestintä on kehittynyt hankkeen aikana. Hankkeeseen osallistuminen on vauhdittanut kohdeyrityksen kehittymistä. Tulosten perusteella kohdeyrityksen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä ovat olleet yrityksen lähtötilanne, koulutukset ja sparraukset, verkostoituminen, asiakaslähtöinen kehittäminen ja ulkopuolinen apu.