Adaptiivisen vakionopeudensäätimen suunnittelu ja rakentaminen
Orpana, Topi (2020)
Orpana, Topi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003022915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003022915
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä rakennettiin adaptiivinen vakionopeudensäädin ajoneuvoon, jossa on valmiina perinteinen vakionopeudensäädin. Ajoneuvona oli käytössä vm. 2003 Audi A6. Välineinä opinnäytetyössä käytettiin välineitä, jotka ovat helposti kaikkien saatavilla.
Työssä perehdytään ajoneuvon väylätekniikkaan, etäisyysmittareihin, sulautettuihin järjestelmiin sekä hieman 3D-tulostukseen.
Pääosassa työssä on yhden piirilevyn minitietokone, Raspberry Pi 4 B, jota käytettiin etäisyysmittarin mittaustulosten vastaanottamiseen, ajoneuvon CAN-väylän lukemiseen ja ajoneuvon oman vakionopeudensäätimen ohjaukseen.
Raspberry Pin kosketusnäytön telineen valmistukseen käytettiin työssä 3D-tulostusta. Telineen suunnittelussa hyödynnettiin navigaattorin imukuppitelinettä, johon mallinnettiin sopiva välikappale, joka kiinnittyi näytön VESA-standardin mukaisiin kiinnityskohtiin.
Työssä käydään läpi koko kehitysprosessi ajoneuvoväylän etsimisestä valmiin tuotteen testaukseen. Turvallisuussyistä adaptiivista vakionopeudensäädintä ei kytketty auton jarrujärjestelmään lainkaan, koska haluttiin välttää tahattomat äkkijarrutukset, joista olisi saattanut olla vaaraa liikenneturvallisuudelle.
Yhteenvetona todetaan, että adaptiivisen vakionopeudensäätimen rakennus itse on mahdollista melko edullisestikin, joskin tietyin rajoituksin.
Työssä perehdytään ajoneuvon väylätekniikkaan, etäisyysmittareihin, sulautettuihin järjestelmiin sekä hieman 3D-tulostukseen.
Pääosassa työssä on yhden piirilevyn minitietokone, Raspberry Pi 4 B, jota käytettiin etäisyysmittarin mittaustulosten vastaanottamiseen, ajoneuvon CAN-väylän lukemiseen ja ajoneuvon oman vakionopeudensäätimen ohjaukseen.
Raspberry Pin kosketusnäytön telineen valmistukseen käytettiin työssä 3D-tulostusta. Telineen suunnittelussa hyödynnettiin navigaattorin imukuppitelinettä, johon mallinnettiin sopiva välikappale, joka kiinnittyi näytön VESA-standardin mukaisiin kiinnityskohtiin.
Työssä käydään läpi koko kehitysprosessi ajoneuvoväylän etsimisestä valmiin tuotteen testaukseen. Turvallisuussyistä adaptiivista vakionopeudensäädintä ei kytketty auton jarrujärjestelmään lainkaan, koska haluttiin välttää tahattomat äkkijarrutukset, joista olisi saattanut olla vaaraa liikenneturvallisuudelle.
Yhteenvetona todetaan, että adaptiivisen vakionopeudensäätimen rakennus itse on mahdollista melko edullisestikin, joskin tietyin rajoituksin.