Parodontologisten käsi-instrumenttien käsin teroitus ja koneellinen teroitus : Digitaalinen opetusmateriaali suuhygienistiopiskelijoille
Lösönen, Salla; Väänänen, Laura (2020)
Lösönen, Salla
Väänänen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003022919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003022919
Tiivistelmä
Parodontologisten käsi-instrumenttien oikeaoppinen käyttö ja huolto ovat yksi osa suuhygienistin työnkuvaa. Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistin tutkinto-ohjelmaan kuuluu Parodontologinen suun terveydenhoitotyö -opintojakso osana pakollisia opintoja. Opintojakson tavoitteisiin kuuluvat parodontologisessa suun terveydenhoitotyössä käytettävien instrumenttien, välineiden ja laitteiden osaaminen sekä niiden huoltaminen. Suuhygienistin tutkintoon kuuluvissa taitopajaharjoittelussa ja opetusklinikkatyöskentelyssä suuhygienistiopiskelijat vastaavat itse käyttämiensä parodontologisten käsi-instrumenttien teroittamisesta, joka on olennaista osa niiden huoltamista.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen tarkoituksena oli digitaalisen opetusmateriaalin tuottaminen suuhygienistiopiskelijoille parodontologisten käsi-instrumenttien käsin teroituksesta ja koneellisesta teroituksesta. Digitaalinen opetusmateriaali tuotettiin kolmen opetusvideon muodossa. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä suuhygienistiopiskelijoiden tietoutta ja osaamista teroittaa käyttämiään parodontologisia käsi-instrumentteja itsenäisesti erilaisilla välineillä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu.
Kehittämistyö aloitettiin perehtymällä olemassa olevaan tietoon parodontologisista käsi-instrumenteista ja niiden teroittamisesta sekä kartoittamalla tilaajan toiveita siitä, millainen opetusmateriaalin tulisi olla. Lisäksi selvitettiin, millainen on hyvä ja laadukas opetusmateriaali. Työn teoreettinen viitekehys muodostui kerätyn tiedon pohjalta. Tämän jälkeen opetusvideoihin laadittiin käsikirjoitukset, ja videot kuvattiin Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen opetusklinikalla. Kuvausmateriaali editoitiin kolmeksi erilliseksi opetusvideoksi.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistuneista videoista pyydettiin arviointia suuhygienistiopiskelijoilta, jotka olivat aloittaneet opintonsa vuosina 2016, 2017 ja 2018 Savonia-ammattikorkeakoulussa. Arviointi kerättiin verkossa täytettävällä Webropol-palautekyselyllä, jonka kysymykset laadittiin huomioiden digitaalisen opetusmateriaalin laatukriteerit. Palautteen perusteella digitaalisen opetusmateriaalin videot olivat selkeitä ja ne lisäsivät opiskelijoiden valmiuksia ja tietoutta teroittamisesta, eikä videoihin tarvittu huomattavia muutoksia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen tarkoituksena oli digitaalisen opetusmateriaalin tuottaminen suuhygienistiopiskelijoille parodontologisten käsi-instrumenttien käsin teroituksesta ja koneellisesta teroituksesta. Digitaalinen opetusmateriaali tuotettiin kolmen opetusvideon muodossa. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä suuhygienistiopiskelijoiden tietoutta ja osaamista teroittaa käyttämiään parodontologisia käsi-instrumentteja itsenäisesti erilaisilla välineillä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu.
Kehittämistyö aloitettiin perehtymällä olemassa olevaan tietoon parodontologisista käsi-instrumenteista ja niiden teroittamisesta sekä kartoittamalla tilaajan toiveita siitä, millainen opetusmateriaalin tulisi olla. Lisäksi selvitettiin, millainen on hyvä ja laadukas opetusmateriaali. Työn teoreettinen viitekehys muodostui kerätyn tiedon pohjalta. Tämän jälkeen opetusvideoihin laadittiin käsikirjoitukset, ja videot kuvattiin Itä-Suomen yliopiston hammaslääketieteen opetusklinikalla. Kuvausmateriaali editoitiin kolmeksi erilliseksi opetusvideoksi.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistuneista videoista pyydettiin arviointia suuhygienistiopiskelijoilta, jotka olivat aloittaneet opintonsa vuosina 2016, 2017 ja 2018 Savonia-ammattikorkeakoulussa. Arviointi kerättiin verkossa täytettävällä Webropol-palautekyselyllä, jonka kysymykset laadittiin huomioiden digitaalisen opetusmateriaalin laatukriteerit. Palautteen perusteella digitaalisen opetusmateriaalin videot olivat selkeitä ja ne lisäsivät opiskelijoiden valmiuksia ja tietoutta teroittamisesta, eikä videoihin tarvittu huomattavia muutoksia.