Omahoito-ohjeita koululaisille
Kivimäki, Miia; Luukinen, Laura (2020)
Kivimäki, Miia
Luukinen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003053024
Tiivistelmä
Omahoito on jatkuvasti kasvava osa terveydenhoitoa ja näkyy terveydenhoitajan arjessa suuressa määrin. Omahoidon tavoitteena on saada asiakasta sitoutumaan hoitoon ja ottamaan vastuuta omasta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan. Omahoito pitää sisällään ennaltaehkäisevää hoitoa sekä sairauksien hoitoa jo ennen niiden puhkeamista.
Yleisimmät käynnit terveydenhoitajan luona pitävät sisällään flunssan hoitoon, uneen ja ravitsemukseen liittyvää ohjausta. Opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa tietoa näistä aiheista koululaisten saataville ilman terveydenhoitajan luona käyntiä ja synnyttää koululaisille ajatus asioiden syy-seuraussuhteesta sekä siitä, miten omilla valinnoilla ja toiminnoilla voi vaikuttaa omaan jaksamiseen ja vointiin. Onnistuessaan omahoito-ohjeiden käyttö säästää kouluterveydenhoitajan aikaa ja resursseja.
Saimme opinnäytetyön aiheen Oulun kaupungilta ja se toteutettiin yhteistyössä pilottikoulun terveydenhoitajan kanssa. Opinnäytetyön prosessi alkoi palaverilla kouluterveydenhoitajan kanssa, jonka jälkeen aloimme työstämään aihetta. Valitsimme kohderyhmäksi yläkoulun oppilaat, jotka eniten hyötyvät omahoito-ohjeista. Kokosimme erilaisten lähteiden pohjalta näyttöön perustuvaa tietoa, jonka olemme tiivistäneet työhömme. Teimme alustavan version ohjeista, josta pyysimme palautetta terveydenhoitajalta. Palautteen pohjalta muokkasimme tuotteen sen nykyiseen muotoon.
Opinnäytetyömme tuloksena on omahoito-ohjeita yläkoulun oppilaille. Ohjeissa aiheina ovat flunssan omahoito, uni ja ruutuaika sekä ravitsemus. Omahoito-ohjeet tulevat esille pilottikoululle, jossa ne ovat helposti kaikkien luettavissa. Ohjeet toteutettiin sähköisessä muodossa, jotta niitä on helppo muokata, jakaa ja käyttää tarvittaessa esimerkiksi flunssa-aikana. Ohjeet ovat myös tulostettavissa, joten niitä voi jakaa koululaisille vastaanottokäyntien yhteydessä. Ohjeet ovat selkeät, visuaalisesti mielenkiintoa herättävät ja toteutettu kohderyhmän kehitystaso huomioiden. Tavoite on, että omahoito-ohjeita hyödyntävät pilottikoulun lisäksi muutkin Oulun yläkoulut.
Yleisimmät käynnit terveydenhoitajan luona pitävät sisällään flunssan hoitoon, uneen ja ravitsemukseen liittyvää ohjausta. Opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa tietoa näistä aiheista koululaisten saataville ilman terveydenhoitajan luona käyntiä ja synnyttää koululaisille ajatus asioiden syy-seuraussuhteesta sekä siitä, miten omilla valinnoilla ja toiminnoilla voi vaikuttaa omaan jaksamiseen ja vointiin. Onnistuessaan omahoito-ohjeiden käyttö säästää kouluterveydenhoitajan aikaa ja resursseja.
Saimme opinnäytetyön aiheen Oulun kaupungilta ja se toteutettiin yhteistyössä pilottikoulun terveydenhoitajan kanssa. Opinnäytetyön prosessi alkoi palaverilla kouluterveydenhoitajan kanssa, jonka jälkeen aloimme työstämään aihetta. Valitsimme kohderyhmäksi yläkoulun oppilaat, jotka eniten hyötyvät omahoito-ohjeista. Kokosimme erilaisten lähteiden pohjalta näyttöön perustuvaa tietoa, jonka olemme tiivistäneet työhömme. Teimme alustavan version ohjeista, josta pyysimme palautetta terveydenhoitajalta. Palautteen pohjalta muokkasimme tuotteen sen nykyiseen muotoon.
Opinnäytetyömme tuloksena on omahoito-ohjeita yläkoulun oppilaille. Ohjeissa aiheina ovat flunssan omahoito, uni ja ruutuaika sekä ravitsemus. Omahoito-ohjeet tulevat esille pilottikoululle, jossa ne ovat helposti kaikkien luettavissa. Ohjeet toteutettiin sähköisessä muodossa, jotta niitä on helppo muokata, jakaa ja käyttää tarvittaessa esimerkiksi flunssa-aikana. Ohjeet ovat myös tulostettavissa, joten niitä voi jakaa koululaisille vastaanottokäyntien yhteydessä. Ohjeet ovat selkeät, visuaalisesti mielenkiintoa herättävät ja toteutettu kohderyhmän kehitystaso huomioiden. Tavoite on, että omahoito-ohjeita hyödyntävät pilottikoulun lisäksi muutkin Oulun yläkoulut.