Näytä suppeat kuvailutiedot

Utsjoen kunnan matkailuimagon kehittäminen yrittäjien näkökulmasta

Rasmus, Linnea (2011)

dc.contributor.authorRasmus, Linnea
dc.date.accessioned2011-09-05T13:26:51Z
dc.date.available2011-09-05T13:26:51Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2011090212809
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/33354
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on selvittää Utsjoen kunnan ympärivuotiseen matkailutoimintaan pyrkivien matkailuyrittäjien mielipiteitä kunnan nykyisestä matkailuimagosta, sen vahvuuksista ja heikkouksista sekä kehittämismahdollisuuksista. Työ on osa Utsjoen matkailuimagon kehittämishanketta, ja sen tuloksia on tarkoitus hyödyntää hankkeessa tuotettavassa Utsjoen kunnan matkailustrategiassa ja markkinointiviestintäsuunnitelmassa. Tutkimusongelman selvittämiseksi on havainnoitu matkailuyrittäjistä ja asiantuntijoista koostuvan hanketyöryhmän työskentelyä imagon kehittämisen perusteita ja mahdollisuuksia. Lisäksi haastateltiin seitsemää matkailu-, ravitsemis- ja ohjelmapalveluyrittäjää, joista kolme kuului hanketyöryhmän ulkopuolelle. Näin saatiin selvitettyä, kuinka hyvin hanketyöryhmän ajatukset vastaavat muiden yrittäjien käsitystä imagon kehittämisestä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykyinen imago perustuu pitkälti Utsjoen kunnan kesän kalastuskauteen, jonka vetonauloja ovat Tenojoki ja lohi. Nykyiset imagolliset ja matkailulliset vahvuudet perustuvat luontoon ja luontomatkailumahdollisuuksiin sekä aitoon ja elävään saamelaiskulttuuriin ja sen historiaan. Imagoa halutaan jatkossakin kehittää luonnon ja saamelaiskulttuurin tarjoamien mahdollisuuksien pohjalle. Työssä esille tulleet alueen heikkoudet jarruttavat kehitystä. Yrittäjien mielestä merkittävimmät heikkoudet ovat alueen kalastuskauteen rajoittuva lyhyt sesonki, ammattitaitoisen työvoiman puute, joidenkin alueen asukkaiden, toimijoiden ja kunnan poliitikkojen matkailukielteisyys ja alueella vallitseva yleinen kateus. Kun heikkoudet saadaan poistettua, alueen imagon kehittäminen on mahdollista. Sitä ennen on keskityttävä markkinoimaan niitä vahvuuksia, joita alueella jo on ja kehitettävä niitä. Yrittäjien esille tuomat kehittämisehdotukset perustuivat vahvuuksien hyödyntämiseen ja heikkouksien voittamiseen. Tärkeimmät keinot imagon kehittämiseksi ovat imago- ja aluemarkkinointi, yhteistyö ja verkostoituminen, ympärivuotisten ohjelmapalveluiden kehittäminen sekä luonto- ja kulttuurimatkailumahdollisuuksien korostaminen.fi
dc.description.abstractThis thesis is an empirical study on the image of municipality of Utsjoki. The image was examined through the viewpoint of entrepreneurs in tourism industry, who aim to all-year tourism in the region. The goal of the thesis was to clarify the opinions of entrepreneurs about the current image, its strengths and weaknesses and the possibilities of developing the image in Utsjoki. This thesis is a part of the project of developing the image of Utsjoki and its results can be used in the marketing plan and the tourism strategy of Utsjoki, which are parts of the results of the image development project. Research was started by observing the work group of the image development project. The work group consists of entrepreneurs and specialists in tourism industry. Interviews made with four entrepreneurs in the work group and also with three entrepreneurs outside of the work group gave a better perception about the shared opinions of the entrepreneurs on image development. The results of the research demonstrate that the current image is based on the fishing season in summer and its attraction factors are the river Teno and its salmon. Strengths of the image and tourism in the area are based on the nature and the possibilities of developing tourism around nature and also around the authentic and lively Sami culture and its history. Weaknesses hold back development. The most remarkable weaknesses are the short season which concentrates on the summer, the lack of professional workforce, the negative attitudes towards tourism among some inhabitants, entrepreneurs and municipal politicians and the prevailing envy in the region. Development of the image will be possible when the weaknesses are eliminated. Before that the region has to concentrate on marketing the strengths the region already has and developing them. The suggestions for image development the entrepreneurs brought up are based on utilizing the strengths and overcoming the weaknesses. The most important ways to develop the image are image and regional marketing, co-operation and networking, developing all-year program services and highlighting the nature and culture tourism opportunities.en
dc.language.isofin
dc.publisherRovaniemen ammattikorkeakoulu
dc.publisherLapin ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleUtsjoen kunnan matkailuimagon kehittäminen yrittäjien näkökulmastafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2018
dc.organizationRovaniemen ammattikorkeakoulu
dc.organizationLapin ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysamatkailu
dc.subject.ysaimago
dc.subject.ysamielikuvat
dc.subject.ysamatkailualueet
dc.subject.ysaUtsjoki
dc.subject.ysaalueellinen identiteetti
dc.contributor.organizationRovaniemen ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationLapin ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordmatkailu
dc.subject.keywordyrittäjä
dc.subject.keywordimago
dc.subject.keywordalueellinen identiteetti
dc.subject.keywordaluemarkkinointi
dc.subject.keywordimagomarkkinointi
dc.subject.degreeprogramfi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism|
dc.subject.disciplineMatkailun koulutusohjelma
dc.subject.disciplineMatkailu


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot