Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digitaalinen hoitopolku - kaularankaleikkauspäätöksen saaneen potilaan ja henkilökunnan kuvaamana

Sulin, Laura (2020)

Avaa tiedosto
Sulin_Laura.pdf (928.7Kt)
Lataukset: 


Sulin, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003083135
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä monet arkielämän tavat ja tiedot ovat siirtyneet sähköiseen muotoon. Terveydenhoidossa digitalisoituminen on ollut varsin hidasta. Näinä päivinä digitalisaatio kuitenkin näkyy jo vahvasti myös terveydenhoidossa lisääntyvine sovelluksineen ja sähköisine palveluineen. Yksi tällainen sähköinen palvelu on erikoissairaanhoidon Terveyskylä.fi verkkopalvelu, jonne avattiin syksyllä 2018 neurokirurgisen kaularankapotilaan digihoitopolku.

Digihoitopolut ovat selvästi tulevaisuutta terveydenhoidossa. Potilaan näkökulmasta digihoitopolku helpottaa asioiden hoitoa, sähköiseen palveluun kun pääsee kirjautumaan milloin tahansa. Kaikki tieto löytyy yhdestä paikasta. Digihoitopolkuja kehitetään koko ajan, ja mahdollisuudet ovat tulevaisuudessa rajattomat. Organisaation näkökulmasta digihoitopoluilla pyritään tehostamaan hoitoprosesseja ja tuomaan kustannussäästöjä unohtamatta kuitenkaan potilaan entistä parempaa palvelemista ja hoitamista.

Tämän työn tarkoituksena oli kuvata potilaiden ja hoitohenkilökunnan kokemuksia neurokirurgisen kaularankapotilaan digihoitopolusta. Työssä käytettiin mittarina polulla olevaa palautekyselylomaketta. Mittarin avulla saatiin potilaiden näkökulma digihoitopolun toimivuuteen. Tiiviisti digihoitopolun potilaiden kanssa yhteistyössä olevia henkilökunnan jäseniä haastateltiin digihoitopolun hyödyistä, haitoista ja oman työn ajankäytön muuttumisesta.

Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon palautekyselyvastauksia ja vastausten pohjalta tehdä tarvittavia muutoksia digihoitopolulle muuttaen polkua entistä potilasystävällisemmäksi. Hoitohenkilökunnan haastatteluissa pyrittiin saamaan selville, onko potilaiden siirtyminen digihoitopolulle muuttanut jollain tavalla henkilökunnan ajankäyttöä ja työtä.

Palautekyselyvastauksia saatiin 35 kappaletta. Yleisesti ottaen digihoitopolku koettiin hyväksi kanavaksi. Vastaajat havaitsivat joitain teknisiä ongelmia sivuston käytössä, jotka koettiin hankalaksi. Henkilökunta koki polun olevan hyödyllinen, nykyajan palvelukanava. Polku on kuitenkin vielä sen verran uusi, joten se ei ollut vielä helpottanut henkilökunnan työtä, uusien käytäntöjen vielä hakiessa paikkaansa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste