Kilpailijakartoitus ja mielikuvatutkimus Metropolia liiketaloudelle
Koponen, Ossi (2011)
Koponen, Ossi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712249
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Metropolia Ammattikorkeakoulu. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia mielikuvia opinto-ohjaajilla on eri ammattikorkeakoulujen liiketalouden ohjelmista ja viestinnästä sekä kuinka Metropolia voisi viestinnällään erottautua muista ammattikorkeakouluista. Vastausten avulla pyrin myös selvittämään, millainen imago Metropolialla on opinto-ohjaajien silmissä.
Tutkimuksen kysely lähetettiin pääosin Etelä-Suomen alueella sijaitsevien lukioiden opinto-ohjaajille, koska he ovat suuressa osassa välittämässä tietoa ja kertomassa eri vaihtoehdoista ammattikorkeakouluihin hakeville opiskelijoille. Työssäni pyrittiin myös saamaan selkeitä vastauksia, kuinka ammattikorkeakoulujen tulisi kehittää koulutusohjelmiensa viestintää.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat imago, kilpailijaseuranta ja mielikuva. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuslomakke lähetettiin opinto-ohjaajille internetin välityksellä e-lomakekyselynä. Kyselylomakkeen kysymykset olivat pääosin strukturoituja eli vastaajille oli annettu luettelo valmiiksi annetuilla vaihtoehdoilla. Kyselylomake meni 160 opinto-ohjaajalle, joista 48 vastasi. Näin ollen vastausprosentiksi muodostui 33,3 prosenttia.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Metropolian liiketalouden ohjelma sekä viestintä koetaan varsin positiiviseksi, vaikka se ei juurikaan pahimmistaan kilpailijoista Haaga-Heliasta ja Laureasta erotu. Tutkimustulosten selvisi, että Metropolia voisi erottautua pahimmista kilpailijoistaan yhteisöllisyytensä kehittämisellä ja sen painottamisella
viestinnässä.
Tutkimuksen kysely lähetettiin pääosin Etelä-Suomen alueella sijaitsevien lukioiden opinto-ohjaajille, koska he ovat suuressa osassa välittämässä tietoa ja kertomassa eri vaihtoehdoista ammattikorkeakouluihin hakeville opiskelijoille. Työssäni pyrittiin myös saamaan selkeitä vastauksia, kuinka ammattikorkeakoulujen tulisi kehittää koulutusohjelmiensa viestintää.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat imago, kilpailijaseuranta ja mielikuva. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivistä tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuslomakke lähetettiin opinto-ohjaajille internetin välityksellä e-lomakekyselynä. Kyselylomakkeen kysymykset olivat pääosin strukturoituja eli vastaajille oli annettu luettelo valmiiksi annetuilla vaihtoehdoilla. Kyselylomake meni 160 opinto-ohjaajalle, joista 48 vastasi. Näin ollen vastausprosentiksi muodostui 33,3 prosenttia.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Metropolian liiketalouden ohjelma sekä viestintä koetaan varsin positiiviseksi, vaikka se ei juurikaan pahimmistaan kilpailijoista Haaga-Heliasta ja Laureasta erotu. Tutkimustulosten selvisi, että Metropolia voisi erottautua pahimmista kilpailijoistaan yhteisöllisyytensä kehittämisellä ja sen painottamisella
viestinnässä.