Seurakunta somessa: Helsingin ortodoksisen seurakunnan viestin muotoilu viestintäverkoston sisällä
Ryynänen, Tiina (2020)
Ryynänen, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003133400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003133400
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka Helsingin ortodoksisen seurakunnan viesti saadaan sosiaalisessa mediassa seurakuntalaisia kiinnostavaan muotoon. Työ on tehty yhteistyössä Helsingin ortodoksisen seurakunnan kanssa.
Opinnäytetyö perustuu kirjallisiin lähteisiin ja kahteen Helsingin ortodoksisen seurakunnan viestintäverkostolle teetettyyn laadulliseen kyselytutkimukseen. Työssä määritellään seu-rakunnan viesti ja analysoidaan seurakunnan viestintäverkostoa kyseisen viestin välittäjä-nä seurakuntalaisille sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten mukaan viestintäverkoston jäsenet tuntevat seurakunnan toiminnan ja kohderyhmät hyvin. He tietävät, minkälaiset teemat ja viestinnän muodot seurakuntalaisia kiinnostavat sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median julkaisujen teknisessä toteutuk-sessa on kuitenkin vielä opittavaa, ja se vaikeuttaa viestin saamista seurakuntalaisia kiin-nostavaan muotoon. Viestintäverkosto tietää mitä tehdä, mutta se ei osaa toteuttaa sitä teknisesti. Tämä on yleistys, joka ei kuitenkaan päde jokaiseen verkoston jäseneen, sillä jokaisella jäsenellä on erilainen sosiaalisen median sisällöntuotannon taitotaso.
Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää Helsingin ortodoksisen seurakunnan viestinnän sekä viestintäverkoston toiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyöstä saa myös kattavan kuvan yleisesti siitä, mitä seurakunnassa viestiminen – erityisesti sosiaalisen median viestiminen – on.
Opinnäytetyö perustuu kirjallisiin lähteisiin ja kahteen Helsingin ortodoksisen seurakunnan viestintäverkostolle teetettyyn laadulliseen kyselytutkimukseen. Työssä määritellään seu-rakunnan viesti ja analysoidaan seurakunnan viestintäverkostoa kyseisen viestin välittäjä-nä seurakuntalaisille sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulosten mukaan viestintäverkoston jäsenet tuntevat seurakunnan toiminnan ja kohderyhmät hyvin. He tietävät, minkälaiset teemat ja viestinnän muodot seurakuntalaisia kiinnostavat sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median julkaisujen teknisessä toteutuk-sessa on kuitenkin vielä opittavaa, ja se vaikeuttaa viestin saamista seurakuntalaisia kiin-nostavaan muotoon. Viestintäverkosto tietää mitä tehdä, mutta se ei osaa toteuttaa sitä teknisesti. Tämä on yleistys, joka ei kuitenkaan päde jokaiseen verkoston jäseneen, sillä jokaisella jäsenellä on erilainen sosiaalisen median sisällöntuotannon taitotaso.
Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää Helsingin ortodoksisen seurakunnan viestinnän sekä viestintäverkoston toiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyöstä saa myös kattavan kuvan yleisesti siitä, mitä seurakunnassa viestiminen – erityisesti sosiaalisen median viestiminen – on.
