Linnanmäen Ilveilijäperhe elämyksen mahdollistajana
Pikkarainen, Sanna (2011)
Pikkarainen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090612882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090612882
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Linnanmäen Ilveilijäperhettä ja sen mahdollisuuksia tarjota asiakkaalle elämys. Ilveilijäperhe on eri alojen esiintyjistä koottu, puistossa yleisön seassa kiertelevä ryhmä. Esiintyjien erityistaitoihin kesällä 2010 kuului mm. laulu, tanssi, akrobatia ja sirkustaidot. Pinkki-mustiin vaatteisiin puetut Ilveilijä-hahmot ovat hyvin nukkemaisia ja miimisiä. Ne erottuvat huvipuiston muusta ulko-ohjelmatarjonnasta sekä ulkoasullaan että käytöksellään.
Opinnäytetyöni tarkoitus on kartoittaa Ilveilijäperheen vaikutusta huvipuiston asiakkaisiin kesällä 2010. Pääasiallinen tarkastelun kohde on ollut Ilveilijäperheen mahdollisesti tuottama elämys. Olen pyrkinyt tekemään erotteluja elämyksen ja kokemuksen välille ja pohtimaan voidaanko Ilveilijäperheen tuottamasta kokemuksesta käyttää termiä elämys. Lisäksi olen mitannut laulu- ja tanssituokioiden asiakasmääriä.
Ilveilijä-konseptia on tarkasteltu osana Linnanmäki-kokemusta. Työ on tehty käyttäen elämysteollisuuden käyttämiä malleja. Lapin elämysteollisuuden kehittämiskeskuksessa suunniteltu tuotteen elämyselementtejä ja kokemuksen syvyyttä kartoittava malli, elämyskolmio, on ollut tärkein työvälineeni. Tutkittava materiaali on hankittu havainnoimalla Linnanmäen asiakkaita ja lähettämällä kysely kaikille kahdelletoista Ilveilijöinä toimineille esiintyjille. Oma havainnointini ja siitä saadut materiaalit ovat myös näytelleet tärkeää roolia tulosten saavuttamisessa. Linnanmäen asiakkaita ei ollut mahdollista haastatella, joten tulokseni nojaavat kyselyn ja havainnoinnin kautta saatuun materiaaliin.
Ilveilijäperhe-tuotteesta löytyy kaikki elämyksen mahdollistavat elementit, joten sen on mahdollista tarjota ympäristö, jossa asiakas voi tuottaa itselleen kokemuksen. On mahdollista, että osa asiakkaista on saavuttanut Ilveilijäperheen parissa jopa elämyksen tason, mutta käyttämilläni menetelmillä en voi sitä kuitenkaan todentaa.
Opinnäytetyöni tarkoitus on kartoittaa Ilveilijäperheen vaikutusta huvipuiston asiakkaisiin kesällä 2010. Pääasiallinen tarkastelun kohde on ollut Ilveilijäperheen mahdollisesti tuottama elämys. Olen pyrkinyt tekemään erotteluja elämyksen ja kokemuksen välille ja pohtimaan voidaanko Ilveilijäperheen tuottamasta kokemuksesta käyttää termiä elämys. Lisäksi olen mitannut laulu- ja tanssituokioiden asiakasmääriä.
Ilveilijä-konseptia on tarkasteltu osana Linnanmäki-kokemusta. Työ on tehty käyttäen elämysteollisuuden käyttämiä malleja. Lapin elämysteollisuuden kehittämiskeskuksessa suunniteltu tuotteen elämyselementtejä ja kokemuksen syvyyttä kartoittava malli, elämyskolmio, on ollut tärkein työvälineeni. Tutkittava materiaali on hankittu havainnoimalla Linnanmäen asiakkaita ja lähettämällä kysely kaikille kahdelletoista Ilveilijöinä toimineille esiintyjille. Oma havainnointini ja siitä saadut materiaalit ovat myös näytelleet tärkeää roolia tulosten saavuttamisessa. Linnanmäen asiakkaita ei ollut mahdollista haastatella, joten tulokseni nojaavat kyselyn ja havainnoinnin kautta saatuun materiaaliin.
Ilveilijäperhe-tuotteesta löytyy kaikki elämyksen mahdollistavat elementit, joten sen on mahdollista tarjota ympäristö, jossa asiakas voi tuottaa itselleen kokemuksen. On mahdollista, että osa asiakkaista on saavuttanut Ilveilijäperheen parissa jopa elämyksen tason, mutta käyttämilläni menetelmillä en voi sitä kuitenkaan todentaa.