ERP-toiminnanohjausjärjestelmän optimointi
Helander, Rasmus (2020)
Helander, Rasmus
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003173594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yrityksen käytössä olevaa ERP-järjestelmää (toiminnanohjausjärjestelmä, Enterprise Resource Planning System) ja tuoda esille lisäys, parannus ja korjaus ehdotuksia yritykselle. Opinnäytetyössä tutustuttiin tarkemmin eri toiminnanohjausrakenne tyyppeihin ja niiden hyötyihin ja haittoihin. Opinnäytetyö tehtiin JIS-Automation Oy:lle.
Aluksi oli selvitettävä mitä mahdollisia korjaus vaatimuksia yrityksellä itsellään oli ja etsiä niille ratkaisuja. Tämän jälkeen selvitettiin työntekijöille tehdyssä verkkokyselyssä heidän mielipiteensä järjestelmästä sekä samalla kysyttiin heiltä, oliko heillä omia korjaus, lisäys tai parannus ehdotuksia järjestelmälle. Vastausten perusteella tehtiin tarvittavat toimenpiteet.
Työn tuloksena saatiin järjestelmälle käyttöohje, joka jaettiin joka työntekijälle, minkä pohjalta työntekijöillä on helppo tarkastaa miten eri toiminnallisuudet toimivat järjestelmässä. Yrityksen asiakkaille tehtiin myös käyttöohje, jotta heillä olisi helpompi navigoida koko järjestelmässä. Nämä tulokset tehtiin tukemaan yrityksen laadunvarmistusta.
Aluksi oli selvitettävä mitä mahdollisia korjaus vaatimuksia yrityksellä itsellään oli ja etsiä niille ratkaisuja. Tämän jälkeen selvitettiin työntekijöille tehdyssä verkkokyselyssä heidän mielipiteensä järjestelmästä sekä samalla kysyttiin heiltä, oliko heillä omia korjaus, lisäys tai parannus ehdotuksia järjestelmälle. Vastausten perusteella tehtiin tarvittavat toimenpiteet.
Työn tuloksena saatiin järjestelmälle käyttöohje, joka jaettiin joka työntekijälle, minkä pohjalta työntekijöillä on helppo tarkastaa miten eri toiminnallisuudet toimivat järjestelmässä. Yrityksen asiakkaille tehtiin myös käyttöohje, jotta heillä olisi helpompi navigoida koko järjestelmässä. Nämä tulokset tehtiin tukemaan yrityksen laadunvarmistusta.