Sosiaalisen median suunnitelma Tornion Yrittäjät ry:lle
Åström, Katri (2020)
Åström, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003193662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003193662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Tornion Yrittäjät ry:lle sosiaalisen median suunnitelma. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median kanaviin ja niiden käyttötarkoituksiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Kolmantena tavoitteena oli perehtyä Tornion Yrittäjät ry:n sosiaalisen median nykytilaan. Näiden tietojen perusteella laadittiin Tornion Yrittäjät ry:lle sosiaalisen median suunnitelma, joka suunniteltiin teoreettisen viitekehyksen mukaisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin ensin sosiaaliseen mediaan, sen määritelmään, historiaan, hyötyihin sekä sosiaalisen median markkinointiin. Tämän jälkeen perehdyttiin sosiaalisen median kanaviin ja niiden käyttötarkoituksiin sekä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja sen vaiheisiin. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat tavoitteiden asettaminen, mittareiden määrittäminen, kanavien valinta ja kohderyhmät, sisällön suunnittelu, resurssit, aikataulut ja budjetti sekä mittaaminen ja analysointi.
Opinnäytetyön tutkimusosassa perehdyttiin Tornion Yrittäjät ry:n sosiaalisen median nykytilaan. Tämän jälkeen laadittiin Tornion Yrittäjät ry:lle sosiaalisen median suunnitelma teoreettisen viitekehyksen mukaisesti. Sosiaalisen median suunnitelman avulla pyritään tekemään Tornion Yrittäjät ry:n sosiaalisen median käytöstä ammattimaisempaa, suunnitelmallisempaa ja säännöllisempää sekä parantamaan Tornion Yrittäjät ry:n tunnettuutta ja näkyvyyttä.
Opinnäytetyön kuudes luku sisältää opinnäytetyön tekijän omia pohdintoja aiheeseen ja opinnäytetyöprosessiin liittyen. The aim of this thesis was to make a plan for social media for Tornio entrepreneurs. The first objective was to become acquainted with social media, the channels it provides, and their uses. The second objective was to study the planning process of social media and its stages. The third objective was to analyze the present state of social media of Tornio entrepreneurs. The purpose was to create a social media strategy for Tornio entrepreneurs based on this information. The purpose of the social media plan is to make use of social media better planned and more professionally and more regularly. The other goal of the social media plan is to get more visibility and conspicuousness.
The design process of the social media proceeded in accordance with the theoretical framework. A theory of social media and social media planning process was investigated first. Next, the present state of social media of Tornio entrepreneurs was analyzed. The social media plan for Tornio Entrepreneurs was created in accordance with the theoretical framework. This study used the functional research method.
The result of this thesis was a social media plan for Tornio entrepreneurs. The plan helps an organization to use social media effectively and professionally. Tornio entrepreneurs can improve their social media usage by using the social media plan. The conclusion of this study is that making the social media plan is important before the organization starts to use social media. Without a social media plan it is difficult to achieve the goals concerning social media.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin ensin sosiaaliseen mediaan, sen määritelmään, historiaan, hyötyihin sekä sosiaalisen median markkinointiin. Tämän jälkeen perehdyttiin sosiaalisen median kanaviin ja niiden käyttötarkoituksiin sekä sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja sen vaiheisiin. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat tavoitteiden asettaminen, mittareiden määrittäminen, kanavien valinta ja kohderyhmät, sisällön suunnittelu, resurssit, aikataulut ja budjetti sekä mittaaminen ja analysointi.
Opinnäytetyön tutkimusosassa perehdyttiin Tornion Yrittäjät ry:n sosiaalisen median nykytilaan. Tämän jälkeen laadittiin Tornion Yrittäjät ry:lle sosiaalisen median suunnitelma teoreettisen viitekehyksen mukaisesti. Sosiaalisen median suunnitelman avulla pyritään tekemään Tornion Yrittäjät ry:n sosiaalisen median käytöstä ammattimaisempaa, suunnitelmallisempaa ja säännöllisempää sekä parantamaan Tornion Yrittäjät ry:n tunnettuutta ja näkyvyyttä.
Opinnäytetyön kuudes luku sisältää opinnäytetyön tekijän omia pohdintoja aiheeseen ja opinnäytetyöprosessiin liittyen.
The design process of the social media proceeded in accordance with the theoretical framework. A theory of social media and social media planning process was investigated first. Next, the present state of social media of Tornio entrepreneurs was analyzed. The social media plan for Tornio Entrepreneurs was created in accordance with the theoretical framework. This study used the functional research method.
The result of this thesis was a social media plan for Tornio entrepreneurs. The plan helps an organization to use social media effectively and professionally. Tornio entrepreneurs can improve their social media usage by using the social media plan. The conclusion of this study is that making the social media plan is important before the organization starts to use social media. Without a social media plan it is difficult to achieve the goals concerning social media.