Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuuro asiakas suun terveydenhuollon palveluissa

Kaakinen, Elisa (2011)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Elisa_Kaakinen.pdf (533.1Kt)
Lataukset: 


Kaakinen, Elisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812940
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvailla kuurojen asiakkaiden kokemuksia suun terveydenhuollon palveluista ja siitä, miten heidän kuulovammaansa liityvät erityispiirteet otetaan huomioon hammashoidon toimenpiteissä ja ympäristössä.

Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineiston keruu suoritettiin avoimella kyselylomakkeella. Avoimet kysymykset järjestettiin tutkimustehtäviä mukaillen eri teemoihin. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tiedonantajina olivat seitsemän viittomakielistä kuuroa aikuista. Teoreettisissa lähtökohdissa kuvailtiin ensin suun terveydenhuollon henkilöstöä ja heidän toimenkuvaansa. Tämän jälkeen opinnäytetyössä perehdyttiin kuurojen ja huonokuuloisten maailmaan ja heihin liittyviin erityispiirteisiin eri teorialähteiden ja tutkimustulosten kautta. Tämän jälkeen siirryin käsittelemään kuulovammaisen kohtaamista ja kommunikoinnin onnistumista suun terveydenhuollon palveluissa.

Tutkimustuloksista selvisi, että suurin ongelma kuulevan suun terveydenhuollon henkilökunnan ja kuulovammaisen asiakkaan välillä ovat kommunikaatio-ongelmat. Näitä ovat esimerkiksi hoitohenkilökunnan osaamattomuus käyttää perusviittomia tai haluttomuus vaihtoehtoisiin kommunikointimenetelmiin. Ongelmia aiheuttavat myös toimenpiteissä käytettävät suu-nenäsuojukset, jotka estävät huulilta luvun. Sekä katsekontaktin puute että häiritsevä valaistus vaikeuttavat huuliolukua, jota osa kuuroista käyttää. Tämän lisäksi ongelmiksi koettiin tulkkipalvelut, jotka koettiin työlääksi tilata. Tutkimustulosten mukaan kuurot toivovat suun terveydenhuollon henkilökunnalta enemmän kuurotietoisuutta. Ongelmaksi nousivat myös sähköisten ajanvarausten puute sekä pelkkään auditiiviseen tiedottamiseen tarkoitetut järjestelmät hammashoitopalveluissa. Tutkimustulosten avulla suun terveyenhuollon palveluita voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin kuulovammaisten erityistarpeita ja hammashoitohenkilökuntaa voitaisiin kouluttaa nykyistä paremmin kuurotietoisuuteen.

Avainsanat: kuuro, huonokuuloinen, kuulovammainen, suun terveydenhuolto, kommunikointi
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste