Kuuro asiakas suun terveydenhuollon palveluissa
Kaakinen, Elisa (2011)
Kaakinen, Elisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090812940
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvailla kuurojen asiakkaiden kokemuksia suun terveydenhuollon palveluista ja siitä, miten heidän kuulovammaansa liityvät erityispiirteet otetaan huomioon hammashoidon toimenpiteissä ja ympäristössä.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineiston keruu suoritettiin avoimella kyselylomakkeella. Avoimet kysymykset järjestettiin tutkimustehtäviä mukaillen eri teemoihin. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tiedonantajina olivat seitsemän viittomakielistä kuuroa aikuista. Teoreettisissa lähtökohdissa kuvailtiin ensin suun terveydenhuollon henkilöstöä ja heidän toimenkuvaansa. Tämän jälkeen opinnäytetyössä perehdyttiin kuurojen ja huonokuuloisten maailmaan ja heihin liittyviin erityispiirteisiin eri teorialähteiden ja tutkimustulosten kautta. Tämän jälkeen siirryin käsittelemään kuulovammaisen kohtaamista ja kommunikoinnin onnistumista suun terveydenhuollon palveluissa.
Tutkimustuloksista selvisi, että suurin ongelma kuulevan suun terveydenhuollon henkilökunnan ja kuulovammaisen asiakkaan välillä ovat kommunikaatio-ongelmat. Näitä ovat esimerkiksi hoitohenkilökunnan osaamattomuus käyttää perusviittomia tai haluttomuus vaihtoehtoisiin kommunikointimenetelmiin. Ongelmia aiheuttavat myös toimenpiteissä käytettävät suu-nenäsuojukset, jotka estävät huulilta luvun. Sekä katsekontaktin puute että häiritsevä valaistus vaikeuttavat huuliolukua, jota osa kuuroista käyttää. Tämän lisäksi ongelmiksi koettiin tulkkipalvelut, jotka koettiin työlääksi tilata. Tutkimustulosten mukaan kuurot toivovat suun terveydenhuollon henkilökunnalta enemmän kuurotietoisuutta. Ongelmaksi nousivat myös sähköisten ajanvarausten puute sekä pelkkään auditiiviseen tiedottamiseen tarkoitetut järjestelmät hammashoitopalveluissa. Tutkimustulosten avulla suun terveyenhuollon palveluita voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin kuulovammaisten erityistarpeita ja hammashoitohenkilökuntaa voitaisiin kouluttaa nykyistä paremmin kuurotietoisuuteen.
Avainsanat: kuuro, huonokuuloinen, kuulovammainen, suun terveydenhuolto, kommunikointi
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineiston keruu suoritettiin avoimella kyselylomakkeella. Avoimet kysymykset järjestettiin tutkimustehtäviä mukaillen eri teemoihin. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tiedonantajina olivat seitsemän viittomakielistä kuuroa aikuista. Teoreettisissa lähtökohdissa kuvailtiin ensin suun terveydenhuollon henkilöstöä ja heidän toimenkuvaansa. Tämän jälkeen opinnäytetyössä perehdyttiin kuurojen ja huonokuuloisten maailmaan ja heihin liittyviin erityispiirteisiin eri teorialähteiden ja tutkimustulosten kautta. Tämän jälkeen siirryin käsittelemään kuulovammaisen kohtaamista ja kommunikoinnin onnistumista suun terveydenhuollon palveluissa.
Tutkimustuloksista selvisi, että suurin ongelma kuulevan suun terveydenhuollon henkilökunnan ja kuulovammaisen asiakkaan välillä ovat kommunikaatio-ongelmat. Näitä ovat esimerkiksi hoitohenkilökunnan osaamattomuus käyttää perusviittomia tai haluttomuus vaihtoehtoisiin kommunikointimenetelmiin. Ongelmia aiheuttavat myös toimenpiteissä käytettävät suu-nenäsuojukset, jotka estävät huulilta luvun. Sekä katsekontaktin puute että häiritsevä valaistus vaikeuttavat huuliolukua, jota osa kuuroista käyttää. Tämän lisäksi ongelmiksi koettiin tulkkipalvelut, jotka koettiin työlääksi tilata. Tutkimustulosten mukaan kuurot toivovat suun terveydenhuollon henkilökunnalta enemmän kuurotietoisuutta. Ongelmaksi nousivat myös sähköisten ajanvarausten puute sekä pelkkään auditiiviseen tiedottamiseen tarkoitetut järjestelmät hammashoitopalveluissa. Tutkimustulosten avulla suun terveyenhuollon palveluita voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin kuulovammaisten erityistarpeita ja hammashoitohenkilökuntaa voitaisiin kouluttaa nykyistä paremmin kuurotietoisuuteen.
Avainsanat: kuuro, huonokuuloinen, kuulovammainen, suun terveydenhuolto, kommunikointi