Seksuaalikasvatuksen standardit terveystiedon oppikirjoissa
Laakkonen, Ksenia; Pölkki, Linda (2018)
Laakkonen, Ksenia
Pölkki, Linda
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203697
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa seksuaaliterveyden edistämisen hanketta, jonka tavoitteena on Edistä, ehkäise ja vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveydentoimintaohjelman 2014 – 2020 painopistealueiden mukainen kehittämistoiminta ammattikorkeakouluissa ja sen myötä kliinisessä hoitotyössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia miten uuden opetussuunnitelman mukaiset terveystiedon oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen standardeja Euroopassa 12 – 15 vuotiaiden ikäryhmässä tiedollisella alueella. Tavoitteena on analyysien perusteella tuoda julki tietoa uuden opetussuunnitelman mukaisten terveystiedon kirjojen sisällön kattavuudesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Opinnäytetyöhön valikoitui kolme uuden opetussuunnitelman mukaista yläasteen terveystiedon oppikirjaa. Oppikirjoista kerätty aineisto keskittyi seksuaalisuutta sekä kasvua käsitteleviin kokonaisuuksiin. Aineiston käsittelyyn sovellettiin sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat kirjojen olevan erilaisia tiedolliselta sisällöltään. Pääasiallisesti kirjat sisälsivät Euroopan seksuaalikasvatuksen standardit hyvin, mutta jokaisella kirjalla oli selvästi havaittavissa erilaiset painotusalueet. Kun yksi kirja painotti seksuaalisuutta ja jätti tunteet vähemmälle, niin toinen kirja käsitteli tunteita enemmän, mutta ihmisenkeho ja kehonkuva jäivät tällöin suppeammaksi.
Euroopan seksuaalikasvatuksen standardit antavat ohjeistuksen tiedoista, taidoista sekä asenteista, joita nuorille tulisi opettaa. Tässä opinnäytetyössä on tutkittu terveystiedon kirjojen tiedollista antia, mutta jatkotutkimuksessa voisi tutkia kirjojen tietojen perusteella opetettavia taitoja ja asenteita. Kykenevätkö nuoret kirjojen avulla saamaan riittävästi tietoa, joilla he voisivat tavoitella standardien mukaisia taitoja ja asenteita?
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia miten uuden opetussuunnitelman mukaiset terveystiedon oppikirjat vastaavat seksuaalikasvatuksen standardeja Euroopassa 12 – 15 vuotiaiden ikäryhmässä tiedollisella alueella. Tavoitteena on analyysien perusteella tuoda julki tietoa uuden opetussuunnitelman mukaisten terveystiedon kirjojen sisällön kattavuudesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Opinnäytetyöhön valikoitui kolme uuden opetussuunnitelman mukaista yläasteen terveystiedon oppikirjaa. Oppikirjoista kerätty aineisto keskittyi seksuaalisuutta sekä kasvua käsitteleviin kokonaisuuksiin. Aineiston käsittelyyn sovellettiin sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat kirjojen olevan erilaisia tiedolliselta sisällöltään. Pääasiallisesti kirjat sisälsivät Euroopan seksuaalikasvatuksen standardit hyvin, mutta jokaisella kirjalla oli selvästi havaittavissa erilaiset painotusalueet. Kun yksi kirja painotti seksuaalisuutta ja jätti tunteet vähemmälle, niin toinen kirja käsitteli tunteita enemmän, mutta ihmisenkeho ja kehonkuva jäivät tällöin suppeammaksi.
Euroopan seksuaalikasvatuksen standardit antavat ohjeistuksen tiedoista, taidoista sekä asenteista, joita nuorille tulisi opettaa. Tässä opinnäytetyössä on tutkittu terveystiedon kirjojen tiedollista antia, mutta jatkotutkimuksessa voisi tutkia kirjojen tietojen perusteella opetettavia taitoja ja asenteita. Kykenevätkö nuoret kirjojen avulla saamaan riittävästi tietoa, joilla he voisivat tavoitella standardien mukaisia taitoja ja asenteita?