Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kokemuksia mobiilitoimintamallin käyttöönotosta HUS Syöpäkeskuksessa

Mälkiä, Jaana (2020)

Avaa tiedosto
Mälkiä_Jaana.pdf (797.1Kt)
Lataukset: 


Mälkiä, Jaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003203712
Tiivistelmä
Digitaaliset palvelut ovat lisääntyvässä määrin tulleet osaksi terveydenhuollon palveluita. Sosiaali- ja terveyspalveluiden kysyntä kasvaa koko ajan ja lisääntyvään kysyntään on vastattu kehittämällä uusia digitaalisia palveluita. HUS Syöpäkeskuksessa on ollut vuodesta 2015 käytössä mobiilipalvelu, jonka kautta potilaat voivat olla yhteydessä hoitoyksikköön ja jonka kautta voi lähettää oirekyselyitä potilaille. Käyttöön on otettu uusi toimintamalli, jolla oirekyselyn avulla on alettu korvata tiettyjä lääkärin vastaanottoja.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lääkäreiden kokemuksia uudesta toimintamallista käytännön näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön tavoite oli tuottaa tietoa mobiilipalvelun kautta lähetettävien oirekyselyiden hyödyntämisestä vastaanottotoiminnassa. Tutkimuskysymyksiä olivat: Millaisia kokemuksia lääkäreillä on uudesta toimintamallista? Mitä kokemuksia lääkäreillä on mobiilisovelluksen ohjelmiston käytöstä? Miten nykyiset resurssit ovat kohdentuneet tällä hetkellä vastaanottoaikojen aikataulutuksessa?

Aineiston keruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Aineisto kerättiin HUS Syöpäkeskuksen poliklinikalla. Haastatteluun osallistui rintasyöpäpotilaita hoitavat lääkärit (n=6). Toimintamalli, jossa mobiilipalvelua hyödynnettiin vastaanottokäyntien korvaamiseen, oli käytössä vain kyseisessä yksikössä ja sen takia haastatteluun osallistujat rajautuivat tähän yksikköön. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.

Haastattelujen tuloksena lääkäreiden kokemukset uudesta toimintamallista olivat positiivisia ja muutos koettiin tarpeelliseksi. Toimintamallin toivottiin tuovan enemmän liikkumavaraa ajankäyttöön ja mobiilipalvelun kautta lähetettävien oirekyselyiden koettiin nopeuttavan potilaan asioiden käsittelyä. Mobiilipalvelun ohjelmisto koettiin käyttäjäystävälliseksi ja toimivaksi. Haastatteluissa tuli esiin resurssien kohdentamistarpeet. Nykyiset resurssit eivät ajankäytöllisesti aina riittäneet etenkin hoitopuhelu ja hoitokirjeajat koettiin liian lyhyiksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste