Videoiden hyödyntäminen ajoneuvokatsastajien oppimisympäristössä
Wathén, Teemu (2020)
Wathén, Teemu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003213729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003213729
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena suunniteltiin ja kehitettiin videoiden hyödyntämistä ajoneuvokatsastajien oppimisympäristössä Oulun ammattikorkeakoulussa. Työn päätavoitteena oli tehdä opetusvideoita kolmesta aiheesta, Dymatic-jarrutestausjärjestelmästä, ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmästä sekä henkilöauton määräaikaiskatsastuksen osa-alueesta E: Koeajo ja näkyvyys.
Opinnäytetyö aloitettiin tutkimalla teoriaa oppimisesta, oppimisympäristöistä ja oppimistyyleistä. Siinä selvisi, että opetusvideoista hyötyvät monella eri oppimistyylillä oppivat ihmiset. Työssä selvitettiin myös ajoneuvokatsastajien koulutusta, koulutuksen vaatimuksia Suomessa ja tarkemmin Oulun ammattikorkeakoulussa. Verkko-oppimisympäristön hyödyntäminen ajoneuvokatsastajakoulutuksessa tuo paljon mahdollisuuksia koulutukseen ja auttaa oppimista.
Työssä tehtiin useita opetusvideoita eri tavoilla ajoneuvokatsastajakoulutukseen liittyvistä aiheista, mikä oli tämän opinnäytetyön päätarkoitus. Opetusvideo henkilöauton määräaikaiskatsastuksen osa-alueesta E: Koeajo ja näkyvyys tehtiin kuvaamalla henkilöauton määräaikaiskatsastuksen osa-alueen mukaiset tarkastuskohteet. Opetusvideot Dymatic-jarrutestausjärjestelmästä ja ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmästä tehtiin hyödyntämällä sähköistä oppimateriaalia, tallentamalla näyttökuvaa ja puhetta. Näissä opetusvideoissa näytettiin Dymatic-jarrutestausjärjestelmän ja ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmän perusasioita, joita ajoneuvokatsastajan tulisi työssään osata. Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin, eli opetusvideoita tehtiin ennalta sovituista aiheista. Näitä opetusvideoita voidaan jatkossa hyödyntää Oulun ammattikorkeakoulun ajoneuvokatsastajakoulutuksessa.
Opinnäytetyö aloitettiin tutkimalla teoriaa oppimisesta, oppimisympäristöistä ja oppimistyyleistä. Siinä selvisi, että opetusvideoista hyötyvät monella eri oppimistyylillä oppivat ihmiset. Työssä selvitettiin myös ajoneuvokatsastajien koulutusta, koulutuksen vaatimuksia Suomessa ja tarkemmin Oulun ammattikorkeakoulussa. Verkko-oppimisympäristön hyödyntäminen ajoneuvokatsastajakoulutuksessa tuo paljon mahdollisuuksia koulutukseen ja auttaa oppimista.
Työssä tehtiin useita opetusvideoita eri tavoilla ajoneuvokatsastajakoulutukseen liittyvistä aiheista, mikä oli tämän opinnäytetyön päätarkoitus. Opetusvideo henkilöauton määräaikaiskatsastuksen osa-alueesta E: Koeajo ja näkyvyys tehtiin kuvaamalla henkilöauton määräaikaiskatsastuksen osa-alueen mukaiset tarkastuskohteet. Opetusvideot Dymatic-jarrutestausjärjestelmästä ja ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmästä tehtiin hyödyntämällä sähköistä oppimateriaalia, tallentamalla näyttökuvaa ja puhetta. Näissä opetusvideoissa näytettiin Dymatic-jarrutestausjärjestelmän ja ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmän perusasioita, joita ajoneuvokatsastajan tulisi työssään osata. Opinnäytetyön tavoitteisiin päästiin, eli opetusvideoita tehtiin ennalta sovituista aiheista. Näitä opetusvideoita voidaan jatkossa hyödyntää Oulun ammattikorkeakoulun ajoneuvokatsastajakoulutuksessa.