Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hoitajien näkemyksiä etäteknologiaan sitoutumisesta hoivakodissa: HelmiPiste osana innovatiivisia etäpalveluja

Sandström, Minna (2020)

Avaa tiedosto
Sandström_Minna.pdf (770.0Kt)
Lataukset: 


Sandström, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003223750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoivakodin hoitajien näkemyksiä etäpalveluun sitoutumisesta. Tavoitteena oli saada tietoa työntekijöiden sellaisista osaamistarpeista, jotka mahdollistaisivat etäpalvelun hyödyntämisen ja siihen sitoutumisen hoivakodissa. Työelämäkumppanina ja toimeksiantajana oli Etäpalvelu Helmi, jonka palveluiden kehittämiseen haluttiin saada tietoa. Opinnäytetyöllä tavoitellaan myös yhteiskunnallista hyötyä, sillä etäpalvelulla voidaan edistää kestävää kehitystä.

Opinnäytetyö noudattaa laadullisen tutkimuksen periaatteita. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui viisi hoitajaa, kahdesta eri hoivakodista. Ennen haastatteluja hoivakodeissa järjestettiin etäpalvelun kokeilujakso, HelmiPiste. Sen tarkoituksena oli orientoida haastateltavia aiheeseen. Teemahaastattelurunko koostui kolmesta osasta, joita olivat etäteknologia hoivakodissa, etäpalveluun sitoutuminen ja osaamistarpeet. Aineisto analysoitiin teemahaastattelulähtöisesti. Teoreettisena viitekehyksenä tälle opinnäytetyölle olivat Wallinin (2012) sitoutumisen ulottuvuudet sekä aiheeseen liittyvät taustatutkimukset.

Haastatteluista nousi esiin kaksi selkeää kokonaisuutta, joita olivat etäpalveluun sitoutumista edistävät ja estävät tekijät sekä kokonaisvaltainen osaamistarpeiden huomioiminen. Kaikki hoitajat olivat etäteknologiamyönteisiä, mutta vanhustyön erityispiirteiden todettiin luovan haasteita etäpalvelun käytölle. Etenkin asukkaiden heikentynyt toimintakyky, aikaresurssit ja hoitajien vähäisyys olivat vaikuttavina tekijöinä. Tulokset osoittivat laaja-alaista tarvetta osaamisen kehittämiselle. Teknologisen osaamisen lisäksi tarvitaan myös tiedon- ja yksityisyydensuojeluosaamista, muutos-, viestintä- ja ajanhallintaosaamista sekä ympäristöosaamista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että etäpalvelun käyttöön sitoutuminen on mahdollista, kun huomioidaan osaamistarpeet, sitoutumista edistävät ja estävät tekijät sekä vanhustyön erityispiirteet.

Kehittämistyönä Etäpalvelu Helmelle ehdotetaan kokeilujakson tuotteistamista edellä mainitut seikat huomioiden. Kokeilujakson kehittäminen prosessinomaiseksi saattaisi opinnäytetyön tulosten mukaan sitouttaa hoitajia paremmin etäpalvelun käyttöön. Lisäksi kokeilujaksot voisivat luoda hyviä käytänteitä sekä uusia näkökulmia työn organisoinnille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste