Peliteollisuuden Markkinointi ja Ansaintamallit
Laitinen, Sakari; Kuronen, Antti (2020)
Laitinen, Sakari
Kuronen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003233798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003233798
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään videopeliteollisuuteen ja sen ansaintamalleihin. Työlle ei ole toimeksiantajaa. Aluksi käydään läpi alan historiaa. Eri alustat millä pelata, ansaintamallit, markkinointi ja yritykset ovat seuraavaksi vuorossa. Opinnäytetyössä on mukana tutkimus, jossa tutkimuskysymyksenä on: ”Mikä on näkemyksesi kuluttajana videopelien ansaintamalleista?” Tavoitteena oli tehdä katsaus videopelialaan vuonna 2019 ottaen mukaan historian ja hieman tulevaisuuden näkymiä. Tähän liittyen kysely keräsi hyödyllistä dataa tulevaisuutta varten, kuinka nyt 2010-luvun lopussa kuluttajat kokivat mikromaksut videopeleissä.
Tutkittavan ilmiön keskeisinä tekijöinä ovat videopelit, kuluttajat ketkä niitä pelaavat ja yritykset, jotka pelejä tekevät ja julkaisevat. Opinnäytetyössä katsottiin kuluttajan näkökulmaa, kuinka ansaintamalli vaikuttaa kuluttamiseen ja millaisia mielikuvia eri ansaintamallit herättävät.
Aineistoa teoriaosuuteen etsittiin pääsääntöisesti netistä, tervettä lähdekritiikkiä harjoittaen. Aineistona toimi niin tutkimuksia, artikkeleita, yritysten omia verkkosivuja kuin myös muutama kirja tutkimuksesta ja markkinoinnista. Tutkimuskysymys oli alusta lähtien selvä ja sen toteutusmuoto oli kyselytutkimus. Kyselyn toteutus Webropol-kyselynä oli luotettava sekä kätevin tapa suorittaa kyselytutkimus.
Tulos oli, että suuri osa vastaajista koki pelien mikromaksut neutraalina ja myös noin puolet olivat myös niitä ostaneet. Yleisin käytetty rahamäärä oli 1–10€ kuukaudessa.
Tämä tulos ei ole kovin yllättävä sillä free-to-play pelien suosio on kasvanut kovaa vauhtia 2010-luvulla matalan aloitus kynnyksen ja e-urheilun suosion ansiosta.
Kyselyn tuloksia Webropolissa suodattimien avulla tutkiessa ilmenee selvä jakauma kysymyksissä viisi ja kuusi.
Pelialustoissa naisista 85% pelaa mobiililla ja heistä päivittäin pelaa 47%. Seuraavaksi suosituin oli PlayStation 30%.
Miesten keskuudessa selvästi suosituin alusta oli PC 70% prosentilla ja PC:llä pelaavista 71% pelaa päivittäin. Seuraavaksi suosituin oli PlayStation 47%.
Kysymyksessä 14 naisista 76% ilmoitti, että viimeisen vuoden aikana he eivät ole ostaneet uutta peliä, kun taasen miehistä 80% kertoo ostaneensa pelin viimeisen vuoden aikana. Tästä ilmenee free-to-play pelien suosio vastanneiden naisten kesken. Tähän voi olla monta syytä mutta suurin lienee eri alustojen suosio, sillä suuri osa mobiilipeleistä on free-to-play mallilla toimivia, jotta aloitus kynnys pysyisi matalana.
Tutkittavan ilmiön keskeisinä tekijöinä ovat videopelit, kuluttajat ketkä niitä pelaavat ja yritykset, jotka pelejä tekevät ja julkaisevat. Opinnäytetyössä katsottiin kuluttajan näkökulmaa, kuinka ansaintamalli vaikuttaa kuluttamiseen ja millaisia mielikuvia eri ansaintamallit herättävät.
Aineistoa teoriaosuuteen etsittiin pääsääntöisesti netistä, tervettä lähdekritiikkiä harjoittaen. Aineistona toimi niin tutkimuksia, artikkeleita, yritysten omia verkkosivuja kuin myös muutama kirja tutkimuksesta ja markkinoinnista. Tutkimuskysymys oli alusta lähtien selvä ja sen toteutusmuoto oli kyselytutkimus. Kyselyn toteutus Webropol-kyselynä oli luotettava sekä kätevin tapa suorittaa kyselytutkimus.
Tulos oli, että suuri osa vastaajista koki pelien mikromaksut neutraalina ja myös noin puolet olivat myös niitä ostaneet. Yleisin käytetty rahamäärä oli 1–10€ kuukaudessa.
Tämä tulos ei ole kovin yllättävä sillä free-to-play pelien suosio on kasvanut kovaa vauhtia 2010-luvulla matalan aloitus kynnyksen ja e-urheilun suosion ansiosta.
Kyselyn tuloksia Webropolissa suodattimien avulla tutkiessa ilmenee selvä jakauma kysymyksissä viisi ja kuusi.
Pelialustoissa naisista 85% pelaa mobiililla ja heistä päivittäin pelaa 47%. Seuraavaksi suosituin oli PlayStation 30%.
Miesten keskuudessa selvästi suosituin alusta oli PC 70% prosentilla ja PC:llä pelaavista 71% pelaa päivittäin. Seuraavaksi suosituin oli PlayStation 47%.
Kysymyksessä 14 naisista 76% ilmoitti, että viimeisen vuoden aikana he eivät ole ostaneet uutta peliä, kun taasen miehistä 80% kertoo ostaneensa pelin viimeisen vuoden aikana. Tästä ilmenee free-to-play pelien suosio vastanneiden naisten kesken. Tähän voi olla monta syytä mutta suurin lienee eri alustojen suosio, sillä suuri osa mobiilipeleistä on free-to-play mallilla toimivia, jotta aloitus kynnys pysyisi matalana.