Opiskelijoiden kokemuksia digiopiskelusta ja sen vaikutuksista hyvinvointiin
Sillanpää, Anssi (2020)
Sillanpää, Anssi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263909
Tiivistelmä
Erilaiset tietokoneavusteiset oppimismenetelmät ovat nopeassa kasvussa terveysalan koulutusohjelmissa. Yhä useammat kurssit järjestetään joko kokonaan tai osittain verkkoopiskeluna. Myös kursseihin liittyvät tentit ovat paljolti siirtyneet verkossa, tai muuten tietokoneavusteisesti tehtäviksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Metropolia ammattikorkeakoulun terveysalan loppuvaiheen opiskelijoiden kokemuksia digiopiskelusta, sekä digiopiskelun vaikutuksia heidän hyvinvointiinsa. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa opinnäytetyön aiheesta. Tutkimuskysymyksinä olivat, millaisia kokemuksia terveysalan opiskelijoilla on digiopiskelusta, sekä miten opiskelijat kokevat digiopiskelun vaikuttavan heidän hyvinvointiinsa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltaviksi valittiin kahdeksan Metropolia ammattikorkeakoulun terveysalan loppuvaiheen opiskelijaa. Kaikki haastattelut suoritettiin syksyllä 2019. Haastattelut analysoitiin käyttämällä induktiivisen sisällönanalyysin menetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi terveysalan opiskelijoiden melko jyrkkä negatiivinen suhtautuminen digiopiskeluun. Lähes kaikki opiskelijat kokivat, että digiopiskelua on liikaa, sen toteuttaminen on sekavaa, konkreettisen opiskelun aloittaminen on vaikeaa ja se vaikuttaa oppimiseen negatiivisesti. Positiivisena digiopiskeluun liittyvänä asiana opiskelijat pitivät enimmäkseen sen suomaa tiukoista aikatauluista vapaata elämänrytmiä.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella digiopiskelulla on opiskelijoiden näkökulmasta selvästi enemmän negatiivisia, kuin positiivisia puolia. Tämä antaa aihetta pohdiskella digiopiskelua kriittisesti ja kehittää sitä sen nykytilasta eteenpäin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Metropolia ammattikorkeakoulun terveysalan loppuvaiheen opiskelijoiden kokemuksia digiopiskelusta, sekä digiopiskelun vaikutuksia heidän hyvinvointiinsa. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa opinnäytetyön aiheesta. Tutkimuskysymyksinä olivat, millaisia kokemuksia terveysalan opiskelijoilla on digiopiskelusta, sekä miten opiskelijat kokevat digiopiskelun vaikuttavan heidän hyvinvointiinsa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastateltaviksi valittiin kahdeksan Metropolia ammattikorkeakoulun terveysalan loppuvaiheen opiskelijaa. Kaikki haastattelut suoritettiin syksyllä 2019. Haastattelut analysoitiin käyttämällä induktiivisen sisällönanalyysin menetelmiä.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi terveysalan opiskelijoiden melko jyrkkä negatiivinen suhtautuminen digiopiskeluun. Lähes kaikki opiskelijat kokivat, että digiopiskelua on liikaa, sen toteuttaminen on sekavaa, konkreettisen opiskelun aloittaminen on vaikeaa ja se vaikuttaa oppimiseen negatiivisesti. Positiivisena digiopiskeluun liittyvänä asiana opiskelijat pitivät enimmäkseen sen suomaa tiukoista aikatauluista vapaata elämänrytmiä.
Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella digiopiskelulla on opiskelijoiden näkökulmasta selvästi enemmän negatiivisia, kuin positiivisia puolia. Tämä antaa aihetta pohdiskella digiopiskelua kriittisesti ja kehittää sitä sen nykytilasta eteenpäin.