HPF010-kilpa-auton runko
Toivanen, Tatu (2011)
Toivanen, Tatu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090712917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011090712917
Tiivistelmä
Insinöörityössä suunniteltiin ja rakennettiin runko Formula Student -sarjaan osallistuvaan formulatyyppiseen kilpa-autoon. HPF010-kilpa-auton rungon lähtökohtana toimi kilpa-auton edellinen versio HPF009, jonka ongelmakohdat pyrittiin ratkaisemaan uudessa rungossa.
Työssä käsitellään ajoasentoa, hiilikuituvahvisteiden käyttöä, monokokin käyttämistä rungon takaosana, rungon 3D-mallintamista ja valmistusdokumenttien tekoa. Työn tarkoituksena on dokumentoida kilpa-auton rungon suunnittelu- ja valmistusprosessi. Suunnitteluprosessissa rautalankamallista tehdään 3D-malli, josta voidaan tehdä tarvittavat valmistusdokumentit alihankkijoille. Työssä kehitetään uusi tapa tehdä putkista valmistusdokumentit alinhankintaa varten.
Rungon toteutukseen sisältyy materiaalihankinnat, osien alihankinta, kokoonpano ja jälkikäkäsittely. Työn runko kootaan jigiin laserleikatuista putkista TIG-hitsaamalla. Kokoonpanon jälkeen runko valmistellaan hiilikuituvahvisteiden laminointia varten. Hiilikuituvahvisteet laminoidaan alipaineella ja lämmöllä kiinteäksi osaksi runkoa. Runko maalataan kaksikomponenttimaalilla.
Rungon hiilikuituvahvistukset todettiin kilpailukauden aikana toimiviksi. Uusi runkoputkien valmistusdokumenttien tekotapa vähensi työmäärää huomattavasti kokoonpanovaiheessa. Ajoasento epäonnistui ratin sijoittelun takia. Takamonokokki todettiin toimivaksi, mutta erittäin työlääksi ratkaisuksi.
Kilpailukausi 2010 epäonnistui tekniikan toimimattomuuden takia, mutta auton runko toimi odotetulla tavalla. Työssä esiteltyjä hiilikuituvahvisteita ja uutta runkoputkien valmistusdokumentointitapaa käytetään myös vuoden 2011 auton suunnittelussa. Vahvisteiden käyttöä on laajennettu ja monipuolistettu.
Työssä käsitellään ajoasentoa, hiilikuituvahvisteiden käyttöä, monokokin käyttämistä rungon takaosana, rungon 3D-mallintamista ja valmistusdokumenttien tekoa. Työn tarkoituksena on dokumentoida kilpa-auton rungon suunnittelu- ja valmistusprosessi. Suunnitteluprosessissa rautalankamallista tehdään 3D-malli, josta voidaan tehdä tarvittavat valmistusdokumentit alihankkijoille. Työssä kehitetään uusi tapa tehdä putkista valmistusdokumentit alinhankintaa varten.
Rungon toteutukseen sisältyy materiaalihankinnat, osien alihankinta, kokoonpano ja jälkikäkäsittely. Työn runko kootaan jigiin laserleikatuista putkista TIG-hitsaamalla. Kokoonpanon jälkeen runko valmistellaan hiilikuituvahvisteiden laminointia varten. Hiilikuituvahvisteet laminoidaan alipaineella ja lämmöllä kiinteäksi osaksi runkoa. Runko maalataan kaksikomponenttimaalilla.
Rungon hiilikuituvahvistukset todettiin kilpailukauden aikana toimiviksi. Uusi runkoputkien valmistusdokumenttien tekotapa vähensi työmäärää huomattavasti kokoonpanovaiheessa. Ajoasento epäonnistui ratin sijoittelun takia. Takamonokokki todettiin toimivaksi, mutta erittäin työlääksi ratkaisuksi.
Kilpailukausi 2010 epäonnistui tekniikan toimimattomuuden takia, mutta auton runko toimi odotetulla tavalla. Työssä esiteltyjä hiilikuituvahvisteita ja uutta runkoputkien valmistusdokumentointitapaa käytetään myös vuoden 2011 auton suunnittelussa. Vahvisteiden käyttöä on laajennettu ja monipuolistettu.