Pikahuollon kehitys
Väisänen, Sami (2020)
Väisänen, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003294066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003294066
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee ajoneuvoalan yrityksen pikahuollon prosessia ja sen kehityskohtia. Tutkimus on jaettu pikahuollon prosessin kannalta tärkeisiin kolmeen päätekijään, joita ovat asiakkaat, asiakaspalvelijat ja mekaanikot. Lisäksi työssä esitellään pikahuollon eri toimintamalleja sekä pikahuollossa suoritettavia töitä.
Insinöörityön tavoitteena on löytää pikahuollon toiminnasta kehityskohteita erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Asiakkaiden kyselytutkimuksen sekä asiakaspalvelijoiden ja mekaanikkojen haastattelujen perusteella pyrittiin luomaan laaja näkemys pikahuollon prosessin toiminnasta. Kyselystä ja haastatteluista muodostettiin kuvaajia, jotka tukevat tutkimuksen analysointia ja auttavat selvittämään kehityskohteita.
Analysoimalla tutkimuksen eri osia havaittiin niin toimivia prosesseja kuin kehitystä vaativia kohteita. Suurimpana ongelmana havaittiin diagnosointiin ja korjaukseen arvioitavan ajan informointi asiakkaalle. Keskeisimmät kehitysehdotukset ovat selkeiden toimintamallien luominen työmääräyksien avaamiseen ja aikataulujen informointiin sekä asiakaspalvelijoiden työaikojen suunnittelu pikahuollon prosessiin sopivaksi. Kehitysehdotukset on suunniteltu sulautumaan pikahuollon toimiviin prosesseihin, jolloin suuria muutoksia ei tarvitse toteuttaa ja kehitysedotuksien käyttöönottoon ei muodostuisi suurta kynnystä.
Insinöörityön tavoitteena on löytää pikahuollon toiminnasta kehityskohteita erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Asiakkaiden kyselytutkimuksen sekä asiakaspalvelijoiden ja mekaanikkojen haastattelujen perusteella pyrittiin luomaan laaja näkemys pikahuollon prosessin toiminnasta. Kyselystä ja haastatteluista muodostettiin kuvaajia, jotka tukevat tutkimuksen analysointia ja auttavat selvittämään kehityskohteita.
Analysoimalla tutkimuksen eri osia havaittiin niin toimivia prosesseja kuin kehitystä vaativia kohteita. Suurimpana ongelmana havaittiin diagnosointiin ja korjaukseen arvioitavan ajan informointi asiakkaalle. Keskeisimmät kehitysehdotukset ovat selkeiden toimintamallien luominen työmääräyksien avaamiseen ja aikataulujen informointiin sekä asiakaspalvelijoiden työaikojen suunnittelu pikahuollon prosessiin sopivaksi. Kehitysehdotukset on suunniteltu sulautumaan pikahuollon toimiviin prosesseihin, jolloin suuria muutoksia ei tarvitse toteuttaa ja kehitysedotuksien käyttöönottoon ei muodostuisi suurta kynnystä.