Yksityistiejärjestelyt maantietoimituksissa
Sarvi, Jari (2020)
Sarvi, Jari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003314246
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota perusteista lähtevä yleiskuvaus tiehankkeiden yhteydessä tehtävistä yksityistiejärjestelyistä alkaen tiesuunnitelmavaiheesta ja päätyen maantietoimitukseen. Tutkimuskysymysten yhteydessä käsiteltiin aiheita, jotka ovat osoittautuneet haastaviksi maantietoimitusten osana tehtävissä yksityistiejärjestelyissä. Käsiteltäviä aiheita olivat maantielain ja yksityistielain suhde maantietoimituksissa tehtävissä yksityistiejärjestelyissä, tiesuunnitelmalle asetetut vaatimukset sekä haitan- ja vahingonkorvaukset muuttuneista yksityistiejärjestelyistä aiheutuneista menetyksistä. Yksityistiejärjestelyiden perusteista lähtevänä tämä opinnäytetyö toimii opiskelumateriaalina maanmittausalaa opiskeleville ja tutkimuskysymysten osalta myös maantietoimitusten parissa työskenteleville. Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Työn tekemiseen käytettiin paljon kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Kaiken perustana oli maantielaki sekä muut yksityistiejärjestelyihin vaikuttavat lait, mukaan lukien näiden lakien esityöt. Työssä tutkittiin Väyläviraston ja Maanmittauslaitoksen oppaita, kirjallisuutta ja oikeustapauksia. Tutkimuskysymykset valikoituivat Maanmittauslaitoksen toimitusinsinööreiltä ja ELY:n maanhankintavastaavilta sekä maaoikeuden maaoikeusinsinööreiltä saadun palautteen perusteella. Vastauksia tutkimuskysymyksiin täydennettiin asiantuntijahaastattelulla. Nykyinen yksityistielaki tuli voimaan vuoden 2019 alussa ja maantielaki vastaavasti vuonna 2006. Yksityistiejärjestelyiden osalta kyseisten lakien välinen tehtäväjako on hyvin selvä. Tiesuunnitelmalle maantielaki säätää vähimmäisvaatimukset, joita Väylävirasto ohjeilla tarkentaa. Yksityisille ja yleisille teille asetetut sisältövaatimukset eivät ole yhtäläiset. Maantielakia tulkiten eroja on vaikea hahmottaa, joten asiaa on avattu maaoikeuden tuomion esittelyllä. Yksityistiejärjestelyistä aiheutuvien kiertohaittojen ja kohonneiden tienpitokustannusten korvaamisesta säädetään maantielaissa. Korvausten määrittämisessä lunastustoimikunnalla ja sitä johtavalla toimitusinsinöörillä on laaja harkintavalta The aim of this thesis was to offer a basic-level overview for an arrangement of the private roads in road projects. The secondary objective was to study the topics which have proved to be challenging in the arrangements of private roads. Thus, this thesis serves the students of land surveying and the professionals working as land surveyors. This thesis was a qualitative study. The primary sources were the law on the public roads and all the other laws which affect the arrangements of the private roads along with a preliminary work done for these laws. The answers to the research questions were supplemented by an expert interview. The Highways Act provides the minimum requirements for the road plan. The requirements are not uniform for the private and public roads in terms of content. By interpreting the act on the public roads, it is difficult to discover the difference. This matter has been described by introducing a sentence of the land court. The compensations caused by the arrangement of the private roads are defined by the Redemption Commission that is supervised by the land surveying engineer. The redemption commission has a wide discretion to define the compensations.