Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys - asiakastyytyväisyyskysely
Mikkonen, Kaisu (2011)
Mikkonen, Kaisu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091513064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091513064
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ohjelmistoalan yritys, jonka eräs tuote on toiminnanohjausjärjestelmä. Opinnäytetyössä selvitettiin käyttäjien mielipidettä toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyydestä kyselytutkimuksella. Tulosten perusteella saadaan selville parannusehdotuksia järjestelmän käytettävyydestä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin käytettävyyteen ja asiakastyytyväisyyteen liittyvää kirjallisuutta. Käyttäjien mielipiteitä järjestelmästä kysyttiin Zef-arviointikoneen kyselyllä, joka lähetettiin kaikille järjestelmän pääkäyttäjille sähköpostilla. Kysely koostui sekä avoimista että valmiin vastausvaihtoehdon omaavista kysymyksistä, joissa kysyttiin käyttäjien mielipidettä järjestelmän opittavuudesta, muistettavuudesta, tehokkuudesta, virhealttiudesta ja miellyttävyydestä. Tulosten analysoinnissa otettiin myös huomioon käytettävyyden osa-alueet Nielsenin mukaan ja Nielsenin listan kymmenen heuristista sääntöä.
Kysely suoritettiin maaliskuussa 2011 ja kyselyyn vastasi 21 henkilöä, eli 45 % (n=47). Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten mukaan toiminnanohjausjärjestelmässä on kehitettävää. Vastauksista todetaan että käyttäjäkoulutus on tarpeellinen järjestelmän käytön kannata, koska ohjelma ei ohjaa käyttäjää tarpeeksi selkeästi haluamaansa lopputulokseen. Oppaita ja ohjeita olisi kehitettävä ja parannettava. Tyyliopasta käyttämällä edesautetaan saamaan käyttöliittymistä hyvät ja yhdenmukaiset, mikä helpottaa järjestelmän oppimista ja vähentää virheitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin käytettävyyteen ja asiakastyytyväisyyteen liittyvää kirjallisuutta. Käyttäjien mielipiteitä järjestelmästä kysyttiin Zef-arviointikoneen kyselyllä, joka lähetettiin kaikille järjestelmän pääkäyttäjille sähköpostilla. Kysely koostui sekä avoimista että valmiin vastausvaihtoehdon omaavista kysymyksistä, joissa kysyttiin käyttäjien mielipidettä järjestelmän opittavuudesta, muistettavuudesta, tehokkuudesta, virhealttiudesta ja miellyttävyydestä. Tulosten analysoinnissa otettiin myös huomioon käytettävyyden osa-alueet Nielsenin mukaan ja Nielsenin listan kymmenen heuristista sääntöä.
Kysely suoritettiin maaliskuussa 2011 ja kyselyyn vastasi 21 henkilöä, eli 45 % (n=47). Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten mukaan toiminnanohjausjärjestelmässä on kehitettävää. Vastauksista todetaan että käyttäjäkoulutus on tarpeellinen järjestelmän käytön kannata, koska ohjelma ei ohjaa käyttäjää tarpeeksi selkeästi haluamaansa lopputulokseen. Oppaita ja ohjeita olisi kehitettävä ja parannettava. Tyyliopasta käyttämällä edesautetaan saamaan käyttöliittymistä hyvät ja yhdenmukaiset, mikä helpottaa järjestelmän oppimista ja vähentää virheitä.