Kartometria Finland Oy:n toiminnan kehittäminen kohti sertifioitua laadunhallintajärjestelmää
Havimäki, Oliver (2020)
Havimäki, Oliver
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004064551
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää, mitä laadunhallintajärjestelmän rakentaminen ja käyttöönotto vaatisi ja maksaisi johtokartoitukseen erikoistuneelta Kartometria Finland Oy:ltä. Lisäksi työssä selvitettiin organisaation toimintaa ja sen kehittämismahdollisuuksia niin, että yritykselle saataisiin tulevaisuudessa rakennettua ISO 9001-sertifikaatin vaatima laadunhallintajärjestelmä.
Työssä on kuvattu Kartometria Finland Oy:n organisaation rakennetta, toimintaprosessia, tukiprosesseja ja ideoita niiden kehittämiseen. Työskentelyni yrityksessä syksystä 2018 alkaen antoi hyvät lähtökohdat työn tekemiseen.
Työn tekeminen aloitettiin selvittämällä yrityksen nykyisiä prosesseja. Yritykselle oli tehty toimintakäsikirja vuonna 2013, jonka mukaan yritys toimii, mutta toiminta on kehittynyt eteenpäin vuosien saatossa, mitä sertifioitu laadunhallintajärjestelmä edellyttääkin. Toimintakäsikirjan tavoitteena oli ollut antaa yrityksen toiminnalle suuntaviivoja kohti sertifioitua laadunhallintajärjestelmää. Työn aikana havaittiin kuitenkin ydinprosessin vaativan parannuksia esiselvityksen, maastotöiden ja dokumentoinnin alueilla sekä ohjelmistojen käytössä, jotta sertifiointi olisi mahdollista. Yrityksen laadunhallintajärjestelmä ei ole siis vieläkään täysin valmis sertifiointia varten, mutta vuosien saatossa on kuitenkin menty eteenpäin.
Tämän tutkimuksen avulla yrityksen johto sai selvyyden laadunhallintajärjestelmän ulkopuolisen sertifikaatin kustannuksista ja vaatimuksista. Tämän myötä yrityksen prosesseja voidaan lähteä kehittämään kohti oikeaa suuntaa. Lisäksi todettiin, että sertifioinnin kustannukset eivät olleet mahdottomia, mutta kokonaisuudessaan laadunhallintajärjestelmän rakentamisen prosessi oli liian suuri toteuttaa tällä hetkellä resurssien niukkuudesta johtuen.
Työn lopputuloksena yrityksen johto sai selvyyden siitä, mitkä toiminnot edellyttäisivät kehittämistä, jotta sertifikaatin saaminen olisi mahdollista. Tämän avulla yrityksen johto pystyy kiinnittämään resursseja oikeisiin kohteisiin ja karsimaan turhia toimintoja.
Työssä on kuvattu Kartometria Finland Oy:n organisaation rakennetta, toimintaprosessia, tukiprosesseja ja ideoita niiden kehittämiseen. Työskentelyni yrityksessä syksystä 2018 alkaen antoi hyvät lähtökohdat työn tekemiseen.
Työn tekeminen aloitettiin selvittämällä yrityksen nykyisiä prosesseja. Yritykselle oli tehty toimintakäsikirja vuonna 2013, jonka mukaan yritys toimii, mutta toiminta on kehittynyt eteenpäin vuosien saatossa, mitä sertifioitu laadunhallintajärjestelmä edellyttääkin. Toimintakäsikirjan tavoitteena oli ollut antaa yrityksen toiminnalle suuntaviivoja kohti sertifioitua laadunhallintajärjestelmää. Työn aikana havaittiin kuitenkin ydinprosessin vaativan parannuksia esiselvityksen, maastotöiden ja dokumentoinnin alueilla sekä ohjelmistojen käytössä, jotta sertifiointi olisi mahdollista. Yrityksen laadunhallintajärjestelmä ei ole siis vieläkään täysin valmis sertifiointia varten, mutta vuosien saatossa on kuitenkin menty eteenpäin.
Tämän tutkimuksen avulla yrityksen johto sai selvyyden laadunhallintajärjestelmän ulkopuolisen sertifikaatin kustannuksista ja vaatimuksista. Tämän myötä yrityksen prosesseja voidaan lähteä kehittämään kohti oikeaa suuntaa. Lisäksi todettiin, että sertifioinnin kustannukset eivät olleet mahdottomia, mutta kokonaisuudessaan laadunhallintajärjestelmän rakentamisen prosessi oli liian suuri toteuttaa tällä hetkellä resurssien niukkuudesta johtuen.
Työn lopputuloksena yrityksen johto sai selvyyden siitä, mitkä toiminnot edellyttäisivät kehittämistä, jotta sertifikaatin saaminen olisi mahdollista. Tämän avulla yrityksen johto pystyy kiinnittämään resursseja oikeisiin kohteisiin ja karsimaan turhia toimintoja.