Johdatus nuorten mielenterveyden ensiapuun: Työpaja Rovaniemen Lyseonpuiston lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaille
Heikkilä, Johanna; Izadi, Maiju; Kuukasjärvi, Päivi (2020)
Lataukset:
Heikkilä, Johanna
Izadi, Maiju
Kuukasjärvi, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024365
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää Rovaniemen Lyseonpuiston lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaille mielenterveyden ensiapu työpaja. Työpajan tavoitteena oli antaa oppilaille tietoa yleisimmistä nuorten mielenterveysongelmista ja niiden varhaisista merkeistä sekä antaa nuorille keinoja tunnistaa keskuudestaan mahdollisesti mielenterveysongelmista kärsivän. Päämääränä oli, että nuoret pystyvät antamaan tukea apua tarvitsevalle ja ohjaamaan hänet tarvittaessa mielenterveyspalveluiden avun piiriin.
Aloitimme työn perehtymällä aiheemme teoreettisiin lähtökohtiin ja teimme tarvittavat rajaukset. Aluksi haimme tietoa mielenterveyden ensiavusta ja järjestetyistä mielenterveyden ensiapu kursseista. Löytämämme tiedon perusteella havaitsimme, että nuoret eivät juuri ole osallistuneet järjestettyihin kursseihin. Valitsimmekin tämän vuoksi kohderyhmäksi 15−17 -vuotiaat nuoret. Työmme sisältöä rajasimme valitsemalla kolme kohderyhmämme ikäisten yleisintä mielenterveys ongelmaa, joita ovat ahdistuneisuushäiriöt, päihdehäiriöt ja masennus.
Menetelmäksi muodostui työpaja malli, jonka teoreettisen sisällön valmistelimme etsimämme tiedon pohjalta. Työpaja koostui neljästä työpisteestä, huipentui case-tehtävään, jossa nuoret pääsivät soveltamaan saamaansa tietoa käytännössä. Lopuksi nuoret saivat myös antaa työpajasta vapaamuotoista palautetta nimettömästi.
Palautteen perusteella toimeksiantaja ja oppilaat kokivat työpajan tärkeänä ja hyödyllisenä. Esimerkiksi tietoa mielenterveyden ensiavusta tai Rovaniemen matalankynnyksen palveluista ei juurikaan ollut ennestään. Moni nuorista toivoikin, että näistä kerrottaisiin juuri esimerkiksi lukiossa. Mielenterveyden ensiavun opettamisella nuorille pystytään välittämään tietoa, jonka avulla voidaan ennaltaehkäistä nuorten mielenterveys ongelmia.
Aloitimme työn perehtymällä aiheemme teoreettisiin lähtökohtiin ja teimme tarvittavat rajaukset. Aluksi haimme tietoa mielenterveyden ensiavusta ja järjestetyistä mielenterveyden ensiapu kursseista. Löytämämme tiedon perusteella havaitsimme, että nuoret eivät juuri ole osallistuneet järjestettyihin kursseihin. Valitsimmekin tämän vuoksi kohderyhmäksi 15−17 -vuotiaat nuoret. Työmme sisältöä rajasimme valitsemalla kolme kohderyhmämme ikäisten yleisintä mielenterveys ongelmaa, joita ovat ahdistuneisuushäiriöt, päihdehäiriöt ja masennus.
Menetelmäksi muodostui työpaja malli, jonka teoreettisen sisällön valmistelimme etsimämme tiedon pohjalta. Työpaja koostui neljästä työpisteestä, huipentui case-tehtävään, jossa nuoret pääsivät soveltamaan saamaansa tietoa käytännössä. Lopuksi nuoret saivat myös antaa työpajasta vapaamuotoista palautetta nimettömästi.
Palautteen perusteella toimeksiantaja ja oppilaat kokivat työpajan tärkeänä ja hyödyllisenä. Esimerkiksi tietoa mielenterveyden ensiavusta tai Rovaniemen matalankynnyksen palveluista ei juurikaan ollut ennestään. Moni nuorista toivoikin, että näistä kerrottaisiin juuri esimerkiksi lukiossa. Mielenterveyden ensiavun opettamisella nuorille pystytään välittämään tietoa, jonka avulla voidaan ennaltaehkäistä nuorten mielenterveys ongelmia.