Fyysinen aktiivisuus osaksi arkea: Perheiden motivointi varhaiskasvatuksen ympäristössä
Tuila, Minna (2020)
Tuila, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli motivoida varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempia liikkumaan yhdessä lastensa kanssa vapaa-aikana. Tavoitteena oli toteuttaa motivointi myönteisellä tavalla lisäämällä perheiden tietoisuutta fyysisen aktiivisuuden positiivisista vaikutuksista sekä antaa uusia, arjessa helposti toteutettavia ideoita liikkumisen edistämiseksi. Perheiden elämäntavat ovat viimeisten vuosikymmenien aikana muuttuneet siten, että fyysinen aktiivisuus on vähentynyt ja ruutuajan osuus lisääntynyt. Suositusten mukainen, eri tavoin kuormittava fyysinen aktiivisuus kolme tuntia päivässä, ei toteudu kaikilla lapsilla. Yhteistyökumppanina ja toimintaympäristönä opinnäytetyössä toimi espoolainen ostopalvelupäiväkoti.
Teoreettisena lähtökohtana opinnäytetyössä toimi varhaiskasvatusikäisten lasten tutkittu fyysinen aktiivisuus sekä siihen vaikuttavista tekijöistä erityisesti perheen rooli. Tämän lisäksi perehdyttiin yleisimpiin motivaatioteorioihin. Tekstissä tulee esiin opinnäytetyön prosessin eteneminen, toiminnallisen osuuden kuvaus sekä arviointi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin teemaviikko, jonka aikana vanhemmille jaettiin tietoa fyysisestä aktiivisuudesta ja vinkkejä perheliikunnasta. Materiaalia oli esillä päiväkodin tiloissa sekä sosiaalisessa mediassa. Kahtena iltapäivänä viikon aikana järjestettiin toiminnallinen temppurata päiväkodin ulkotiloihin, johon vanhemmat lapsineen saivat yhdessä osallistua. Lisäksi perheet keräsivät yhteiseen Mittari-Matoon ”pallukoita” jokaisesta vapaa-aikana yhdessä suoritetusta fyysisen aktiivisuuden tuokiosta. Mittari-Matoa kerättiin päiväkodin ikkunalle ja se teki näkyväksi erityisesti lapsille, mutta myös vanhemmille, kuinka paljon viikon aikana liikuttiin. Samalla toiset perheet saivat uusia ideoita oman liikkumisen edistämiseksi.
Toiminnallista osuutta arvioitiin vanhemmille lähetetyn palautekyselyn avulla. Myös päiväkodin henkilökunta ja lapset esittivät mielipiteensä. Tämän perusteella työn tavoitteisiin päästiin ainakin hetkellisesti, teemaviikko oli onnistunut ja vastaavanlaista toimintaa toivottiin myös jatkossa.
Teoreettisena lähtökohtana opinnäytetyössä toimi varhaiskasvatusikäisten lasten tutkittu fyysinen aktiivisuus sekä siihen vaikuttavista tekijöistä erityisesti perheen rooli. Tämän lisäksi perehdyttiin yleisimpiin motivaatioteorioihin. Tekstissä tulee esiin opinnäytetyön prosessin eteneminen, toiminnallisen osuuden kuvaus sekä arviointi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin teemaviikko, jonka aikana vanhemmille jaettiin tietoa fyysisestä aktiivisuudesta ja vinkkejä perheliikunnasta. Materiaalia oli esillä päiväkodin tiloissa sekä sosiaalisessa mediassa. Kahtena iltapäivänä viikon aikana järjestettiin toiminnallinen temppurata päiväkodin ulkotiloihin, johon vanhemmat lapsineen saivat yhdessä osallistua. Lisäksi perheet keräsivät yhteiseen Mittari-Matoon ”pallukoita” jokaisesta vapaa-aikana yhdessä suoritetusta fyysisen aktiivisuuden tuokiosta. Mittari-Matoa kerättiin päiväkodin ikkunalle ja se teki näkyväksi erityisesti lapsille, mutta myös vanhemmille, kuinka paljon viikon aikana liikuttiin. Samalla toiset perheet saivat uusia ideoita oman liikkumisen edistämiseksi.
Toiminnallista osuutta arvioitiin vanhemmille lähetetyn palautekyselyn avulla. Myös päiväkodin henkilökunta ja lapset esittivät mielipiteensä. Tämän perusteella työn tavoitteisiin päästiin ainakin hetkellisesti, teemaviikko oli onnistunut ja vastaavanlaista toimintaa toivottiin myös jatkossa.