Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Brändiuudistuksen vaikutus asiakkaiden mielikuvaan

Tontti, Päivi; Heinonen, Riitta (2020)

 
Avaa tiedosto
Heinonen_Riitta_Tontti_Paivi.pdf (1.265Mt)
Lataukset: 


Tontti, Päivi
Heinonen, Riitta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074668
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toimeksiantajan, Hakunilan Huolto Oy:n, tekemä brändiuudistus on vaikuttanut asiakkaiden mielikuvaan yrityksestä ja sen palveluista. Hakunilan Huolto Oy on isännöinti- ja kiinteistönhuoltopalveluita tarjoava yritys, joka toimii Itä-Vantaalla ja Helsingissä. Yritys työllistää yli 50 henkilöä ja sen liikevaihto on noin neljä miljoonaa euroa. Muutoksessa yhtiö otti käyttöön uuden brändinimen, Asuma Palvelut ja sen ilmettä ja logoa uudistettiin. Uudistusten tavoitteena oli saada näkyvyyttä ja korostaa yrityksen toimivan alueellisesti laajemmalla ja tarjoavan useita palveluita saman katon alta.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin sähköpostitse lähetetyllä kyselylomakkeella. Kohderyhmäksi valittiin yritykseltä isännöintipalvelut ostaneiden taloyhtiöiden hallitusten jäsenet. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin pääasiassa brändiä ja sen kehittämistä, imagoa, identiteettiä ja mainetta sekä mielikuvien syntymistä. Näiden lisäksi tarkastelun kohteena olivat viestintä sekä asiakas- ja henkilöstökokemus. Nämä kaikki tekijät vaikuttavat kokonaismielikuvaan, joka yrityksestä muodostuu. Teoriaosuuden lähdemateriaalina käytettiin aiheesta kirjoitettuja suomen- ja englanninkielisiä teoksia sekä joitakin internetsivustoja.

Kysely lähetettiin 350 asiakkaalle ja vastauksia saatiin kahden viikon määräajassa 99. Vastausprosentti oli 35, jonka perusteella tutkimuksen reliabiliteettia eli luotettavuutta voitiin pitää hyvänä. Vastaukset analysoitiin SPSS-työkalun avulla ja osittain Excel-taulukko-ohjelmaa hyödyntäen. Tuloksista voitiin todeta, että vastaajien mielikuva yrityksestä yleisesti oli hyvä. Yritystä pidettiin erityisesti palvelevana, asiantuntevana ja vastuullisena. Yrityksen koettiin olevan myös aktiivinen, nopea, luotettava ja helposti lähestyttävä. Yrityksen toiminnassa arvostettiin korkealle ammattitaitoa, asiakaslähtöisyyttä ja tehokkuutta.

Keskeisenä johtopäätöksenä voitiin todeta, että yrityksen tekemä brändiuudistus on ollut oikean suuntainen. Olemassa olevat asiakkaat arvostavat yrityksen toimintatapaa ja ammattitaitoa ja pitävät sitä asiakaslähtöisenä. Ydinajatus ja asiakaslupaus näyttävät välittyvän asiakaskokemukseen. Huomionarvoista oli, että kyselyyn vastanneista lähes 80 prosenttia suosittelisi yritystä tuttavilleen. Asuma Palveluiden uusi ilme oli huomattu, ja yli kolmannes oli sitä mieltä, että näkyvyys oli parantunut. Tästä voitiin päätellä, että yrityksen viestintä erityisesti uudistuksissa oli ollut onnistunutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste