Laatukäsikirja rakennusalan konsulttiyritykselle
Immonen, Aleksi (2020)
Immonen, Aleksi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074672
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä asioita on otettava huomioon rakennusalan konsulttiyrityksen laadunhallintajärjestelmässä. Työ suoritettiin RT Konsultit Oy:lle. Työn perustana toimi ISO 9001:2015 -standardi laadunhallintajärjestelmän vaatimuksista sekä ISO 9000:2015, perusteet ja termit.
Opinnäytetyö suoritettiin kirjallisuutta tutkimalla, mitä hyötyä laadunhallinnasta on yrityksille ja organisaatioille sekä mitä laadunhallinta asiantuntijoiden mukaan vaatii. Tämän lisäksi selvitettiin rakennusalalle ominaiset vaatimukset ja vaikutteet, mistä jatkojalostettiin ajatuksia rakennusalan konsulttiyritykselle.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että laadunhallinnalla on oleellinen vaikutus yrityksen menestykseen, niin taloudellisesti kuin esimerkiksi asiakastyytyväisyyden kannalta. Rakennusalan toimintaan vaikuttaa sen lisäksi vahvasti lait, määräykset, ohjeet, ja käytännöt, jotka on huomioitava yrityksen laadunhallintajärjestelmässä. Muihin aloihin verrattuna rakennusalan laadunhallintajärjestelmässä on otettava laajemmin huomioon sidosryhmien toiminta ja niiden vaikutus omaan laadunhallintaan.
Opinnäytetyö suoritettiin kirjallisuutta tutkimalla, mitä hyötyä laadunhallinnasta on yrityksille ja organisaatioille sekä mitä laadunhallinta asiantuntijoiden mukaan vaatii. Tämän lisäksi selvitettiin rakennusalalle ominaiset vaatimukset ja vaikutteet, mistä jatkojalostettiin ajatuksia rakennusalan konsulttiyritykselle.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että laadunhallinnalla on oleellinen vaikutus yrityksen menestykseen, niin taloudellisesti kuin esimerkiksi asiakastyytyväisyyden kannalta. Rakennusalan toimintaan vaikuttaa sen lisäksi vahvasti lait, määräykset, ohjeet, ja käytännöt, jotka on huomioitava yrityksen laadunhallintajärjestelmässä. Muihin aloihin verrattuna rakennusalan laadunhallintajärjestelmässä on otettava laajemmin huomioon sidosryhmien toiminta ja niiden vaikutus omaan laadunhallintaan.