Viinisivuston digitaalisen markkinoinnin kehittäminen
Alisalo, Atte; Valtanen, Olli (2011)
Alisalo, Atte
Valtanen, Olli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091513066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091513066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä markkinointiviestinnän keinoilla suomalainen kuluttaja saadaan kiinnostumaan viineistä Internetissä. Lisäksi tavoitteena oli ottaa selvää Altia Finlandin verkkopalvelun digitaalisen markkinoinnin kehitysmahdollisuuksista. Tärkeimpiä käsiteltäviä aihealueita olivat sosiaalinen media, blogit, sähköpostimarkkinointi ja Googlen markkinointimahdollisuudet. Teoriapohjaa kerättäessä verkkopalvelun sisällön tärkeys tuli esille, sillä oikeanlaisella sisällöllä pystytään palvelusta riippumatta tekemään vaikutus niin kuluttajaan kuin Googlen hakurobotteihinkin.
Tutkimusosuus suoritettiin kahdessa osassa, joista ensimmäisessä havainnoitiin Altia Finlandin Viinimaa-verkkosivustoa sekä sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin käyttöä. Vertailun monipuolistamiseksi havainnoitiin myös Viinikassi- ja ViiniWeb-verkkopalveluja, jotka eivät ole Altia Finlandin omistamia. Tutkimusosuuden toisessa osassa haastateltiin kolmea viinialan ammattilaista kolmessa erillisessä teemahaastattelutilanteessa. Haastatteluiden teemoina olivat viinisesongit, viinin ostajat, trendit, käyttötarkoitukset sekä viinin ja ruuan yhdistäminen.
Haastatteluissa tärkeimpänä seikkana nousi esille viinin ja ruuan yhdistäminen, sekä ilmiön potentiaali viinien markkinoinnissa. Viinisesongit ovat lähes suoraan verrannollisia ruokasesonkeihin, ja trendeistä tärkeimmäksi koettiin luomuviinit. Musiikkifestivaalien kaltaiset paikalliset sesongit koettiin myös tärkeiksi tapahtumiksi, joissa kaikkea potentiaalia ei ole hyödynnetty.
Tulosten perusteella Viinimaan verkkosivuston sisällön esillepanoa ja viinien etsimistä tulisi kehittää. Sivusto tarvitsee myös päivitettävää sisältöä, joka toisi sivustolle jatkuvaa liikennettä. Facebookin osalta sisältöä tulisi kehittää pois tuotekeskeisyydestä. Googlessa näkyvyyttä ei ole koskaan liikaa, ja sitä voisi parantaa ainakin luonnollisten hakutulosten kautta.
Tutkimusosuus suoritettiin kahdessa osassa, joista ensimmäisessä havainnoitiin Altia Finlandin Viinimaa-verkkosivustoa sekä sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin käyttöä. Vertailun monipuolistamiseksi havainnoitiin myös Viinikassi- ja ViiniWeb-verkkopalveluja, jotka eivät ole Altia Finlandin omistamia. Tutkimusosuuden toisessa osassa haastateltiin kolmea viinialan ammattilaista kolmessa erillisessä teemahaastattelutilanteessa. Haastatteluiden teemoina olivat viinisesongit, viinin ostajat, trendit, käyttötarkoitukset sekä viinin ja ruuan yhdistäminen.
Haastatteluissa tärkeimpänä seikkana nousi esille viinin ja ruuan yhdistäminen, sekä ilmiön potentiaali viinien markkinoinnissa. Viinisesongit ovat lähes suoraan verrannollisia ruokasesonkeihin, ja trendeistä tärkeimmäksi koettiin luomuviinit. Musiikkifestivaalien kaltaiset paikalliset sesongit koettiin myös tärkeiksi tapahtumiksi, joissa kaikkea potentiaalia ei ole hyödynnetty.
Tulosten perusteella Viinimaan verkkosivuston sisällön esillepanoa ja viinien etsimistä tulisi kehittää. Sivusto tarvitsee myös päivitettävää sisältöä, joka toisi sivustolle jatkuvaa liikennettä. Facebookin osalta sisältöä tulisi kehittää pois tuotekeskeisyydestä. Googlessa näkyvyyttä ei ole koskaan liikaa, ja sitä voisi parantaa ainakin luonnollisten hakutulosten kautta.