Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Viinisivuston digitaalisen markkinoinnin kehittäminen

Alisalo, Atte; Valtanen, Olli (2011)

 
Avaa tiedosto
Alisalo_Atte_Valtanen_Olli.pdf (932.2Kt)
Lataukset: 


Alisalo, Atte
Valtanen, Olli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091513066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä markkinointiviestinnän keinoilla suomalainen kuluttaja saadaan kiinnostumaan viineistä Internetissä. Lisäksi tavoitteena oli ottaa selvää Altia Finlandin verkkopalvelun digitaalisen markkinoinnin kehitysmahdollisuuksista. Tärkeimpiä käsiteltäviä aihealueita olivat sosiaalinen media, blogit, sähköpostimarkkinointi ja Googlen markkinointimahdollisuudet. Teoriapohjaa kerättäessä verkkopalvelun sisällön tärkeys tuli esille, sillä oikeanlaisella sisällöllä pystytään palvelusta riippumatta tekemään vaikutus niin kuluttajaan kuin Googlen hakurobotteihinkin.

Tutkimusosuus suoritettiin kahdessa osassa, joista ensimmäisessä havainnoitiin Altia Finlandin Viinimaa-verkkosivustoa sekä sosiaalisen median ja sähköpostimarkkinoinnin käyttöä. Vertailun monipuolistamiseksi havainnoitiin myös Viinikassi- ja ViiniWeb-verkkopalveluja, jotka eivät ole Altia Finlandin omistamia. Tutkimusosuuden toisessa osassa haastateltiin kolmea viinialan ammattilaista kolmessa erillisessä teemahaastattelutilanteessa. Haastatteluiden teemoina olivat viinisesongit, viinin ostajat, trendit, käyttötarkoitukset sekä viinin ja ruuan yhdistäminen.

Haastatteluissa tärkeimpänä seikkana nousi esille viinin ja ruuan yhdistäminen, sekä ilmiön potentiaali viinien markkinoinnissa. Viinisesongit ovat lähes suoraan verrannollisia ruokasesonkeihin, ja trendeistä tärkeimmäksi koettiin luomuviinit. Musiikkifestivaalien kaltaiset paikalliset sesongit koettiin myös tärkeiksi tapahtumiksi, joissa kaikkea potentiaalia ei ole hyödynnetty.

Tulosten perusteella Viinimaan verkkosivuston sisällön esillepanoa ja viinien etsimistä tulisi kehittää. Sivusto tarvitsee myös päivitettävää sisältöä, joka toisi sivustolle jatkuvaa liikennettä. Facebookin osalta sisältöä tulisi kehittää pois tuotekeskeisyydestä. Googlessa näkyvyyttä ei ole koskaan liikaa, ja sitä voisi parantaa ainakin luonnollisten hakutulosten kautta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste