Uuden LVI-tuotteen tuominen markkinoille
Jansson, Iiro (2020)
Jansson, Iiro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084735
Tiivistelmä
Insinöörityössä käsiteltiin uuden LVI-alan tuotteen lanseerausta sekä tutkittiin, onko tuote markkinakelpoinen. Insinöörityön tarkoitus oli kuvata tuotteen koko historia kehitysasteelta kuluttajan käsiin. Tutkimuskohteena työssä oli markkinatutkimus, jossa selvitettiin onko tuote markkinakelpoinen.
Tuote, jonka mahdollisuuksia markkinoille insinöörityö tutkii, syntyi vuonna 2016 koulun innovaatioprojektissa. Tuote oli komposiittiputkijärjestelmän liitoskappaleiden päälle tuleva esteettisyyttä parantava suojakuori, jonka tarkoituksena oli parantaa putkiston ulkonäköä.
Teoriaosuudessa käytiin yleisesti läpi uuden tuotteen lanseerausta tuotekehityksestä lähtien. Tuotteen lanseerausprosessia käytiin tarkemmin läpi, ja se piti sisällään mm. lanseerauksen lähtökohtien määrittämistä ja lanseerausprosessin strategisia perusratkaisuja sekä markkinoinnillisia perusratkaisuja. Teoriaosuuden lopuksi tarkasteltiin vielä lanseerauspäätöksen tekemistä sekä itse lanseerausta käytännön tasolla.
Tutkimusosuus tehtiin kolmessa osassa, joista ensimmäisessä kysyttiin kuluttajien mielipidettä tuotteesta. Tarkoituksena oli selvittää, onko tuotteelle kysyntää, kuinka paljon kuluttajat olisivat siitä valmiita maksamaan sekä millä komposiittijärjestelmällä nykyiset putket on tehty. Toisessa osassa käsiteltiin tuotteen valmistuskustannuksia ja niiden muodostumista. Tutkimuksen päätösosassa kysyttiin tuotteen mahdollisilta tukkumyyjiltä ja jälleenmyyjiltä heidän vaikutuksistaan tuotteen lanseeraukseen.
Tutkimuksessa ilmeni, että kysyntää tuotteelle on, ja että asiakkaat olisivat myös valmiita maksamaan siitä jopa enemmän, kuin tuotteen tukkuhinnaksi saatiin. Tutkimuksen kehitysehdotukseksi tuli että, tutkimus pitäisi tehdä käytännössä koko Suomen mittakaavassa. Myös tuotteen ollessa marginaalituote tulisi ennen tuotteen valmistusta saada sovittua eri toimijoiden kanssa tuotteen käytöstä.
Tuote, jonka mahdollisuuksia markkinoille insinöörityö tutkii, syntyi vuonna 2016 koulun innovaatioprojektissa. Tuote oli komposiittiputkijärjestelmän liitoskappaleiden päälle tuleva esteettisyyttä parantava suojakuori, jonka tarkoituksena oli parantaa putkiston ulkonäköä.
Teoriaosuudessa käytiin yleisesti läpi uuden tuotteen lanseerausta tuotekehityksestä lähtien. Tuotteen lanseerausprosessia käytiin tarkemmin läpi, ja se piti sisällään mm. lanseerauksen lähtökohtien määrittämistä ja lanseerausprosessin strategisia perusratkaisuja sekä markkinoinnillisia perusratkaisuja. Teoriaosuuden lopuksi tarkasteltiin vielä lanseerauspäätöksen tekemistä sekä itse lanseerausta käytännön tasolla.
Tutkimusosuus tehtiin kolmessa osassa, joista ensimmäisessä kysyttiin kuluttajien mielipidettä tuotteesta. Tarkoituksena oli selvittää, onko tuotteelle kysyntää, kuinka paljon kuluttajat olisivat siitä valmiita maksamaan sekä millä komposiittijärjestelmällä nykyiset putket on tehty. Toisessa osassa käsiteltiin tuotteen valmistuskustannuksia ja niiden muodostumista. Tutkimuksen päätösosassa kysyttiin tuotteen mahdollisilta tukkumyyjiltä ja jälleenmyyjiltä heidän vaikutuksistaan tuotteen lanseeraukseen.
Tutkimuksessa ilmeni, että kysyntää tuotteelle on, ja että asiakkaat olisivat myös valmiita maksamaan siitä jopa enemmän, kuin tuotteen tukkuhinnaksi saatiin. Tutkimuksen kehitysehdotukseksi tuli että, tutkimus pitäisi tehdä käytännössä koko Suomen mittakaavassa. Myös tuotteen ollessa marginaalituote tulisi ennen tuotteen valmistusta saada sovittua eri toimijoiden kanssa tuotteen käytöstä.