Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Cp-vammaisen lapsen kohtaaminen ensihoidossa : Simulaatioharjoitus Savonia-ammattikorkeakoululle

Haapapuro, Roosa-Maria; Liimatainen, Jonna (2020)

 
Avaa tiedosto
Haapapuro_Roosa-Maria_Liimatainen_Jonna.pdf (459.6Kt)
Lataukset: 


Haapapuro, Roosa-Maria
Liimatainen, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155034
Tiivistelmä
Hoitoalalla vuorovaikutustaidot ovat merkittävässä roolissa, joten halusimme tehdä työn, joka liittyy osittain potilaan kohtaamistaitoihin. Ensihoitokoulutuksen osaamistavoitteissa on määritelty tavoitteet, joihin koulutus pyrkii. Ensihoitajan tulisi toimia hoitotyön arvojen ja periaatteiden mukaisesti, loukkaamatta ihmisarvoa. Ensihoitajan täytyy kyetä ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen potilaan kanssa riippumatta potilaan iästä, sukupuolesta, sairaudesta tai muusta kulttuurisesta piirteestä. Simulaatio-opetuksen avulla pystytään harjaannuttamaan niin kliinisiä kuin sosiaalisia taitoja.

Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka tarkoitus oli tehdä valmis simulaatioharjoituksen suunnitelma Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön aiheesta CP-vammaisen lapsen kohtaaminen ensihoidossa. Työ liittyi kansainväliseen Sim-Versity hankkeeseen ja valmiista simulaatioharjoituksesta tehtiin englanninkielinen käännös, jonka hanke sai käyttöönsä. Tavoite simulaatioharjoitukselle oli kehittää opiskelijan kykyä kohdata CP-vammainen lapsipotilas niin, että potilas sekä hänen ikänsä ja vammansa on huomioitu yksilöllisesti hoitotilanteessa.

Simulaatioharjoitus koekäytettiin toisen vuoden ensihoitajaopiskelijoilla. Suurimmalla osalla ei vielä ollut kokemusta ensihoidossa toimimisesta, joten simulaatioharjoitus sopi hyvin heille. Simulaation jälkeen keräsimme opiskelijoilta kirjallisen palautteen lomakkeen avulla.

Simulaation koekäyttöön osallistuneet opiskelijat kokivat simulaatioharjoittelun olevan hyvä opetusmenetelmä. Kaikki opiskelijat olivat sitä mieltä, että simulaatioharjoituksen toteutus oli onnistunut. Jälkipuinnissa nousi esille, että simulaatio tuki hyvin teoriassa jo opittuja asioita sekä palautti mieleen lapsen ja tämän huoltajien kohtaamisen erityispiirteitä.
 
Prompted by the fact that communication skills play an important role in the work of healthcare professionals, the authors decided to discuss in their thesis the skills needed for facing the patient. The targeted learning outcomes of emergency care training are stated in the curriculum. For example, the paramedic should conform to the common principles and values in healthcare, to respect humanity at all times. Also, the paramedic should be able to both act and communicate in a professional manner with any individual patient regardless of the patient’s age, gender, health problem, or cultural background. Training in a simulated learning environment enables one to improve both the clinical and social skills.

This thesis aimed at creating a plan readily applicable to simulation based learning of facing children with cerebral palsy in prehospital care. The plan was created for the use of Savonia University of Applied Sciences. In addition, the finalized simulation plan was translated into English for the use of an international project called Sim-Versity. The purpose of the simulation was to help the students develop their skills in facing child patients suffering from cerebral palsy as individuals, i.e., in a way that regards the variation both in the children’s age and health issues.

The simulation was tested using second year paramedic students as the test group. This was convenient for most of the students still lacked real life field experience. Afterwards, the students gave written feedback by filling in questionnaire sheets by our request.

The students who participated in the testing, with no exceptions, felt that the simulation was a good method of learning. All the students agreed on that the simulation was well executed. In the discussion held afterwards, it was noted that the simulation had provided the students with sound support for the skills they had already learned in theory. In addition, it was noted that the simulation had worked as a reminder of the special characteristics regarding how to face a child and the child’s caregiver.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste