Elämyksellinen soitonopetus
Piippo, Riikka (2011)
Piippo, Riikka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091913100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091913100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe ”Elämyksellinen soitonopetus” syntyi pohtiessani omaa suhdettani musiikkiin ja sitä voimavaraa, jonka tuloksena harrastuksesta on tulossa ammatti. Musiikki herättää tunteita ja sen avulla pystyy ilmaisemaan itseään, purkamaan tunnetiloja sekä käsittelemään omia kokemuksia tunnetasolla. Siihen liittyy vahvasti monenlaisia tunnetiloja, tilanteita ja kokemuksia, joihin on mahdollista palata jälkeenpäinkin. Musiikin ei-kerronnallinen luonne antaa mahdollisuuden omaan elämään ja kokemuksiin pohjautuvalle henkilökohtaiselle merkityssisällölle.
Aihevalinnan taustalla vaikuttivat kiinnostus tunteisiin ja niiden yhtälöstä musiikkiin, ja lopulta päädyin aiheeseen liittyvään pedagogiseen näkökulmaan. Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoite on selvittää tunteiden merkitystä oppimiselle. Mitä tunteet, kokemukset ja elämykset ovat? Miten ne liittyvät käsitteisiin elämyksellinen ja kokemuksellinen oppiminen? Miten elämyksellisyys ilmenee soitonopetuksessa? Tähän liittyen käsittelen opetuksessa käytettäviä elämyksellisiä opetusmenetelmiä, kuten mielikuvat, musiikkiliikunta, improvisointi, laulaminen ja kuunteleminen. Lisäksi pohdin kuinka elämyksellisyys ilmenee Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän perusteissa 2002 sekä miten edellä mainitut opetusmenetelmät toteuttavat Musiikin perusteiden tasosuoritusten sisältöä ja arvioinnin perusteita 2005, erityisesti musiikin perustasolla. Lopuksi tuon esimerkkinä elämyksellisyydestä soitonopetuksen oppimateriaaleissa elämyksellisen pianokoulu Vivon (2004).
Oppiminen on asenteista sekä tunteista riippuvainen asia, joka edellyttää sisäistä halua oppia sekä kiinnostusta opittavaa asiaa kohtaan. Elämyksellinen ja kokemuksellinen oppiminen korostavat pohjana uudelle tiedolle aikaisempia henkilökohtaisia elämyksiä ja kokemuksia. Lisäksi uudet tasosuoritusohjeet korostavat käytettäväksi osana opetusta yhä enemmän oppilaita aktivoivia monipuolisia työtapoja. Soittotaidon oppiminen musiikillisten elämyksien kautta syventää oppimista ja tekee siitä itselle merkityksellisempää.
Aihevalinnan taustalla vaikuttivat kiinnostus tunteisiin ja niiden yhtälöstä musiikkiin, ja lopulta päädyin aiheeseen liittyvään pedagogiseen näkökulmaan. Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoite on selvittää tunteiden merkitystä oppimiselle. Mitä tunteet, kokemukset ja elämykset ovat? Miten ne liittyvät käsitteisiin elämyksellinen ja kokemuksellinen oppiminen? Miten elämyksellisyys ilmenee soitonopetuksessa? Tähän liittyen käsittelen opetuksessa käytettäviä elämyksellisiä opetusmenetelmiä, kuten mielikuvat, musiikkiliikunta, improvisointi, laulaminen ja kuunteleminen. Lisäksi pohdin kuinka elämyksellisyys ilmenee Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän perusteissa 2002 sekä miten edellä mainitut opetusmenetelmät toteuttavat Musiikin perusteiden tasosuoritusten sisältöä ja arvioinnin perusteita 2005, erityisesti musiikin perustasolla. Lopuksi tuon esimerkkinä elämyksellisyydestä soitonopetuksen oppimateriaaleissa elämyksellisen pianokoulu Vivon (2004).
Oppiminen on asenteista sekä tunteista riippuvainen asia, joka edellyttää sisäistä halua oppia sekä kiinnostusta opittavaa asiaa kohtaan. Elämyksellinen ja kokemuksellinen oppiminen korostavat pohjana uudelle tiedolle aikaisempia henkilökohtaisia elämyksiä ja kokemuksia. Lisäksi uudet tasosuoritusohjeet korostavat käytettäväksi osana opetusta yhä enemmän oppilaita aktivoivia monipuolisia työtapoja. Soittotaidon oppiminen musiikillisten elämyksien kautta syventää oppimista ja tekee siitä itselle merkityksellisempää.