Arvopohjainen segmentointi sisustusalan yrityksille
Ålander, Katina (2020)
Ålander, Katina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155104
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on arvopohjainen segementointi sisustusalan tarpeisiin. Tavoitteena on selvittää millaisia ovat nykypäivän kuluttajat ja mitä he arvostavat. Työssä tarkastellaan myös media-, osto- ja kulutuskäyttäytymistä, sekä estetiikkaa. Työssä otetaan myös selvää, mitä tarpeita suomalaisilla on asumiseen ja sisustamiseen liittyen. Työn tarkoituksena on luoda pohjaa markkinoinnin työkaluksi ja tueksi, sekä luoda pohjaa mm. tyylitestin ja muiden alan työkalujen käyttöön.
Tutkielman taustamateriaalina hyödynnetään Martti Puohiniemen luomaa arvoteoriaa (2005) ja Seuraamustietoinen kuluttaminen arvoteoreettisessa tarkastelussa -tutkimusta (2015, Arto O. Salonen, Jari Danielsson, Leena Fredriksson, Saara Järvinen, Päivi Korteniemi, Heikki Soininen, Tiina Toivola), jotka pohjaavat Shalom Schwartzin (1992) yksilötason arvoteoriaan. Suomalaisten asumiseen liittyviä tapoja, arvoja ja asenteita koskevaa tutkimusta ovat aikaisemmin toteuttaneet A-lehdet (2015) ja Vepsäläinen (2017). Lisäksi Vepsäläinen kokosi Miten Suomi sisustaa -tutkimuksessaan tulosten pohjalta 5 asiakastyyppiä. Lisäksi tässä työssä aihetta tarkastellaan mediakäyttätymisen ja trendien osalta, sekä tutkitaan aihetta värisemiotiikan ja estetiikan puolelta.
Lopputuloksena tässä opinnäytetyössä on alustavat asiakassegmenttiryhmät. Tutkielman pohjalta voidaan ymmärtää asiakkaan ajatuksia, motiiveja ja käyttäytymistä, jolloin pystytään kohdentamaan mm. markkinoinnin ja palvelun sisältöä paremmin asiakkaan tarpeisiin.
Tutkielman taustamateriaalina hyödynnetään Martti Puohiniemen luomaa arvoteoriaa (2005) ja Seuraamustietoinen kuluttaminen arvoteoreettisessa tarkastelussa -tutkimusta (2015, Arto O. Salonen, Jari Danielsson, Leena Fredriksson, Saara Järvinen, Päivi Korteniemi, Heikki Soininen, Tiina Toivola), jotka pohjaavat Shalom Schwartzin (1992) yksilötason arvoteoriaan. Suomalaisten asumiseen liittyviä tapoja, arvoja ja asenteita koskevaa tutkimusta ovat aikaisemmin toteuttaneet A-lehdet (2015) ja Vepsäläinen (2017). Lisäksi Vepsäläinen kokosi Miten Suomi sisustaa -tutkimuksessaan tulosten pohjalta 5 asiakastyyppiä. Lisäksi tässä työssä aihetta tarkastellaan mediakäyttätymisen ja trendien osalta, sekä tutkitaan aihetta värisemiotiikan ja estetiikan puolelta.
Lopputuloksena tässä opinnäytetyössä on alustavat asiakassegmenttiryhmät. Tutkielman pohjalta voidaan ymmärtää asiakkaan ajatuksia, motiiveja ja käyttäytymistä, jolloin pystytään kohdentamaan mm. markkinoinnin ja palvelun sisältöä paremmin asiakkaan tarpeisiin.