Yrityksen tavoitteiden saavuttaminen kulttuurijohtamisen keinoin
Taikina-aho, Toni (2020)
Taikina-aho, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155108
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii pieni oululainen tilitoimisto, jonka tavoitteena on kasvattaa toimintaansa ja henkilöstöään lähivuosina. Opinnäytetyön tavoite on perehdyttää yrityksen toimitusjohtaja organisaatiokulttuuriin ja sen johtamiseen. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii antamaan ohjeita kulttuurin kehittämiseen ja johtamiseen pienen kasvuyrityksen näkökulmasta.
Toimeksiantajan tavoite on luoda yritykselleen kulttuuri, jossa työntekijät viihtyvät ja johon halutaan kuulua. Yrityksen toimintaan halutaan lisätä työntekijän itseohjautuvuutta ja asiakaspalveluhenkisyyttä. Yritykseen halutaan parhaat osaajat ja yrityksestä tavoitellaan haluttua työpaikkaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto hankittiin haastattelemalla toimitusjohtajaa. Haastattelu oli luonteeltaan syvähaastattelu, jossa paneuduttiin mahdollisimman perusteellisesti aiheeseen. Aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa analyysia.
Tuloksena syntyi raportti, jossa käydään läpi keskeisimmät organisaatiokulttuurin teoriat. Raportti käsittelee tiettyjä kulttuurijohtamisen keinoja, sekä antaa lopuksi ohjeita toimeksiantajayrityksen kulttuurin kehittämiseen. Kasvuyrityksen kohdalla kulttuurijohtamisessa keskeisimmiksi asioiksi on todettu arvojen ja identiteetin määrittäminen sekä rekrytointi ja vastavuoroinen viestintä. Lisäksi työyhteisön käytänteet ja palkitseminen on nostettu keskeisiksi asioiksi.
Jatkotutkimuksen aiheita voivat olla esimerkiksi perehtyminen yksinään yrityksen rekrytointiprosessiin ja luoda siihen yksityiskohtaisempi ohjeistus. Perehdyttämisen avuksi voitaisiin tehdä esimerkiksi henkilöstökäsikirja, joka antaa opastuksen yrityksen kulttuuriin. This thesis is commissioned by a small accounting company from Oulu. The company aims to grow its operations and staff in the next few years. The aim of this thesis is to introduce the CEO of the company to the organizational culture and its management. In addition, the thesis aims to provide guidelines for the development and management of culture from the perspective of a small growth company.
The goal of the commissioner is to create an organizational culture in which their employees enjoy working in and belong to. The company aims to increase employee self-direction and customer service spirit. The company wants to have the best employees and an attractive workplace.
The thesis was implemented as a qualitative research. The material was acquired by interviewing the CEO. The interview was an in-depth interview that focused on the subject as thoroughly as possible. Theoretical guidance analysis has been used to analyze the data.
The result was a report that explored the key theories of organizational culture. The report discusses certain ways of managing a culture, and finally provides guidance for developing the culture of the commissioning company. Defining values and identity, recruitment and communication have been identified as key issues in cultural management in a growth company. In addition, work community practices and rewards have been highlighted as key issues.
Further research topics may include, for example, familiarizing oneself with the company recruitment process and providing more detailed guidance. For example, a personnel handbook could be provided to assist with the employee induction, which will provide guidance on the company culture.
Toimeksiantajan tavoite on luoda yritykselleen kulttuuri, jossa työntekijät viihtyvät ja johon halutaan kuulua. Yrityksen toimintaan halutaan lisätä työntekijän itseohjautuvuutta ja asiakaspalveluhenkisyyttä. Yritykseen halutaan parhaat osaajat ja yrityksestä tavoitellaan haluttua työpaikkaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto hankittiin haastattelemalla toimitusjohtajaa. Haastattelu oli luonteeltaan syvähaastattelu, jossa paneuduttiin mahdollisimman perusteellisesti aiheeseen. Aineiston analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa analyysia.
Tuloksena syntyi raportti, jossa käydään läpi keskeisimmät organisaatiokulttuurin teoriat. Raportti käsittelee tiettyjä kulttuurijohtamisen keinoja, sekä antaa lopuksi ohjeita toimeksiantajayrityksen kulttuurin kehittämiseen. Kasvuyrityksen kohdalla kulttuurijohtamisessa keskeisimmiksi asioiksi on todettu arvojen ja identiteetin määrittäminen sekä rekrytointi ja vastavuoroinen viestintä. Lisäksi työyhteisön käytänteet ja palkitseminen on nostettu keskeisiksi asioiksi.
Jatkotutkimuksen aiheita voivat olla esimerkiksi perehtyminen yksinään yrityksen rekrytointiprosessiin ja luoda siihen yksityiskohtaisempi ohjeistus. Perehdyttämisen avuksi voitaisiin tehdä esimerkiksi henkilöstökäsikirja, joka antaa opastuksen yrityksen kulttuuriin.
The goal of the commissioner is to create an organizational culture in which their employees enjoy working in and belong to. The company aims to increase employee self-direction and customer service spirit. The company wants to have the best employees and an attractive workplace.
The thesis was implemented as a qualitative research. The material was acquired by interviewing the CEO. The interview was an in-depth interview that focused on the subject as thoroughly as possible. Theoretical guidance analysis has been used to analyze the data.
The result was a report that explored the key theories of organizational culture. The report discusses certain ways of managing a culture, and finally provides guidance for developing the culture of the commissioning company. Defining values and identity, recruitment and communication have been identified as key issues in cultural management in a growth company. In addition, work community practices and rewards have been highlighted as key issues.
Further research topics may include, for example, familiarizing oneself with the company recruitment process and providing more detailed guidance. For example, a personnel handbook could be provided to assist with the employee induction, which will provide guidance on the company culture.