Vastuullisen muodin markkinointi: Case WWOOLLFF CO.
Vilhunen, Emma (2020)
Vilhunen, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165144
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ekologisen ja eettisen muodin markkinointia helsinkiläiselle street wear -yritykselle. Työssä käsitellään vastuulliseen muotiin soveltuvia markkinoinnin malleja ja tutkitaan, millä tavoilla yritys voi viestiä omasta toiminnastaan uskottavasti ja luotettavasti. Toimeksiantaja on rosoista katumuotia edustava vaateyritys WWOOLLFF CO.
Yrityksen lähtökohtana on alusta saakka ollut ekologisesti toimiminen ja laadukkaiden sekä kestävien materiaalien vaaliminen. Tutkimuksen tarve tuli toimeksiantoyrityksen puolelta, sillä yritys kokee ekologisen muodin markkinoinnin tutkimuksen tarpeelliseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuus käsittelee vihreää markkinointia, siihen liittyviä haasteita, markkinoinnin malleja sekä sitä, minkälainen on vihreä kuluttaja. Työn empiirisessä tutkimusosiossa tutkimusmenetelminä käytettiin vertailuanalyysiä, yrityshaastatteluja sekä kuluttajakyselyä. Opinnäytetyön lopussa on esitetty tutkimuksen pohjalta syntyneitä kehitysideoita ja -ehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Tutkimusta voivat hyödyntää myös muut suomalaiset vastuullisen muodin yritykset.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että vihreä markkinointi on parhaimmillaan yhteisöllistä, asiakkaitaan inspiroivaa ja osallistavaa. Henkilökohtainen lähestyminen ja pysyvien asiakassuhteiden rakentaminen ovat tärkeä osa markkinointia. Vastuullisesti toimimisen lisäksi kuluttajien luottamus saavutetaan avoimuudella ja läpinäkyvyydellä.
Yrityksen lähtökohtana on alusta saakka ollut ekologisesti toimiminen ja laadukkaiden sekä kestävien materiaalien vaaliminen. Tutkimuksen tarve tuli toimeksiantoyrityksen puolelta, sillä yritys kokee ekologisen muodin markkinoinnin tutkimuksen tarpeelliseksi.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuus käsittelee vihreää markkinointia, siihen liittyviä haasteita, markkinoinnin malleja sekä sitä, minkälainen on vihreä kuluttaja. Työn empiirisessä tutkimusosiossa tutkimusmenetelminä käytettiin vertailuanalyysiä, yrityshaastatteluja sekä kuluttajakyselyä. Opinnäytetyön lopussa on esitetty tutkimuksen pohjalta syntyneitä kehitysideoita ja -ehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Tutkimusta voivat hyödyntää myös muut suomalaiset vastuullisen muodin yritykset.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että vihreä markkinointi on parhaimmillaan yhteisöllistä, asiakkaitaan inspiroivaa ja osallistavaa. Henkilökohtainen lähestyminen ja pysyvien asiakassuhteiden rakentaminen ovat tärkeä osa markkinointia. Vastuullisesti toimimisen lisäksi kuluttajien luottamus saavutetaan avoimuudella ja läpinäkyvyydellä.