Tunnin juna : Kaavoituksen haasteet ja maankäytön mahdollisuudet
Enkkelä, Nuutti (2020)
Enkkelä, Nuutti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094863
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin Helsinki-Turku -välin suunnitteilla olevaan raidehankkeeseen Tunnin juna. Tarkemmin perehdyttiin hankkeen tiimoilta laadittuihin maakunta- ja osayleiskaavoihin uuden Espoo-Salo -oikoradan osalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia maankäytön mahdollisuuksia hankealueen kuntien näkökulmasta. Maankäytön mahdollisuuksia arvioitiin vertailemalla Lahti-Kerava –oikoradasta saatuja tuloksia.
Opinnäytetyö on tehty Väylän, maakunnan liittojen ja alueen kuntien aineistojen ja selvitysten pohjalta. Oikoradan kaavoituksellisesti haasteellisimmat kohdat on rajattu Väylän syksyllä 2018 ja keväällä 2019 teettämien karttapalautekyselyjen avulla. Lisätietoa sekä vireillä oleviin kaavoihin että maankäytön kysymyksiin on kerätty alueiden päivittäissanomalehtien Tunnin junaa koskevista artikkeleista.
Kaavoituksen kannalta haasteellisinta oli yleissuunnitelman ratalinjauksen sovittaminen jo-kaavoitetuille alueille. Tie- ja liittymäjärjestelyt, luonnonarvot, melu ja vaikutukset maankäyttöön olivat esille nostettuja teemoja karttapalautekyselyssä. Hankealueen kunnissa oikorata nähtiin isona mahdollisuutena liikkumisen, ympäristön ja väestönkasvun kannalta.
Opinnäytetyö on tehty Väylän, maakunnan liittojen ja alueen kuntien aineistojen ja selvitysten pohjalta. Oikoradan kaavoituksellisesti haasteellisimmat kohdat on rajattu Väylän syksyllä 2018 ja keväällä 2019 teettämien karttapalautekyselyjen avulla. Lisätietoa sekä vireillä oleviin kaavoihin että maankäytön kysymyksiin on kerätty alueiden päivittäissanomalehtien Tunnin junaa koskevista artikkeleista.
Kaavoituksen kannalta haasteellisinta oli yleissuunnitelman ratalinjauksen sovittaminen jo-kaavoitetuille alueille. Tie- ja liittymäjärjestelyt, luonnonarvot, melu ja vaikutukset maankäyttöön olivat esille nostettuja teemoja karttapalautekyselyssä. Hankealueen kunnissa oikorata nähtiin isona mahdollisuutena liikkumisen, ympäristön ja väestönkasvun kannalta.