Propagandasta suostuttelulla vaikuttamiseen : Tapaustutkimus Suomen vaalirahakohusta
Hyytiäinen, Antti (2011)
Hyytiäinen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104104099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104104099
Tiivistelmä
Tässä työssä käsiteltiin vaikuttamisviestinnän muodoista propagandaa ja suostuttelua, joista pääasiassa keskitytään propagandan tutkimiseen. Työssä käsiteltiin propagandaa epäeettisempänä ja suostuttelua eettisempänä vaikuttamisviestintänä. Propagandan ilmenemistä käytiin läpi sen modernista historiasta nykypäivään asti monissa eri muodoissa, jotta sitä voidaan tunnistaa käytännössä nykyään. Varsinaisessa tutkimusosuudessa tutkittiin propagandan ilmenemistä Suomen vaalirahakohussa vuosien 2008–2010 aikana.
Teoriaosuudesta kävi ilmi, että propagandaa on esiintynyt kautta aikojen monissa eri muodoissa ja sitä esiintyy paljon myös nykyään, mikä viittaa siihen, että sitä voisi hyvin esiintyä vaalirahakohunkin kaltaisessa tilanteessa. Tätä oletusta vahvistaa vielä enemmän kirjoittajan teoreettinen oletus korruption ja propagandan välisestä yhteydestä. Tutkimusta tehdessä selvisi, että vaalirahakohussa vaikutti olevan kyseessä korruptio, joka viittasi hyvin vahvasti siihen, että kyseessä olisi propagandistista vaikuttamisviestintää.
Tapaustutkimusmenetelmänä vaalirahakohuun on sovellettu tutkimuskirjallisuudesta valittua sopivaa propaganda-analyysia ja sen tukena kolmea tutkimushaastattelua. Tutkimusaineistona on toiminut aiheen teoriaosuuden tutkimuskirjallisuus, tutkimusosuuden uutis- ja ajankohtaislähteet sekä muut asialähteet sekä kolmen haastatellun asiantuntijan teemahaastattelun tulokset.
Tutkimuksessa selvisi, että vaalirahakohussa on esiintynyt epäeettistä yleisen edun vastaista vaikuttamista ja jopa jossain määrin korruptiota. Propagandaa on esiintynyt jonkin verran vaalirahakohuun liittyvässä puolueiden ja liikemiesten vaikuttamisviestinnässä. Tämä propaganda onnistui aluksi osittain tarkoituksessaan, mutta lopulta epäonnistui siinä pahasti. Propagandalla on ollut suuria epätoivottuja negatiivisia haittavaikutuksia kohdeyleisöön, kuten myös Suomen politiikkaan ja lainsäädäntöön.
Teoriaosuudesta kävi ilmi, että propagandaa on esiintynyt kautta aikojen monissa eri muodoissa ja sitä esiintyy paljon myös nykyään, mikä viittaa siihen, että sitä voisi hyvin esiintyä vaalirahakohunkin kaltaisessa tilanteessa. Tätä oletusta vahvistaa vielä enemmän kirjoittajan teoreettinen oletus korruption ja propagandan välisestä yhteydestä. Tutkimusta tehdessä selvisi, että vaalirahakohussa vaikutti olevan kyseessä korruptio, joka viittasi hyvin vahvasti siihen, että kyseessä olisi propagandistista vaikuttamisviestintää.
Tapaustutkimusmenetelmänä vaalirahakohuun on sovellettu tutkimuskirjallisuudesta valittua sopivaa propaganda-analyysia ja sen tukena kolmea tutkimushaastattelua. Tutkimusaineistona on toiminut aiheen teoriaosuuden tutkimuskirjallisuus, tutkimusosuuden uutis- ja ajankohtaislähteet sekä muut asialähteet sekä kolmen haastatellun asiantuntijan teemahaastattelun tulokset.
Tutkimuksessa selvisi, että vaalirahakohussa on esiintynyt epäeettistä yleisen edun vastaista vaikuttamista ja jopa jossain määrin korruptiota. Propagandaa on esiintynyt jonkin verran vaalirahakohuun liittyvässä puolueiden ja liikemiesten vaikuttamisviestinnässä. Tämä propaganda onnistui aluksi osittain tarkoituksessaan, mutta lopulta epäonnistui siinä pahasti. Propagandalla on ollut suuria epätoivottuja negatiivisia haittavaikutuksia kohdeyleisöön, kuten myös Suomen politiikkaan ja lainsäädäntöön.