Yhden naisen musikaalikonsertti
Peltomäki, Linda (2020)
Peltomäki, Linda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004165177
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kirjoittajan taiteellisen opinnäytetyön ”Yhden naisen musikaalikonsertin” luomis- ja harjoitteluprosessia. Prosessiin kuuluivat myös harjoitukset taiteellisen ohjaajan, ääniteknikon, yhtyeen ja valoteknikon kanssa. Opinnäytteentekijä loi oman musikaalin valitsemiensa jo olemassaolevien musikaalisävelmien pohjalta. Musikaalissa kuvataan päähenkilö Marian elämän vaiheita kaikkine vastoinkäymisineen. Musikaalin kokoonpanoon kuului nelihenkinen yhtye ja ääni- ja valoteknikko, ja esitys oli Kuopiossa Sotku-teatterissa 31.10.2019.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus esittelee musikaalin historiaa ja sen kehittymistä. Työ avaa musikaalilaulun eri tekniikoita, musikaalinäyttelemistä ja musikaalitanssia.
Opiskelijan tavoitteena oli oppia enemmän musikaalilaulusta, sekä näyttelemisestä ja olla molemmissa uskottava. Esityksen rankkojen aiheiden kautta oli tavoitteena saada yleisö pohtimaan omia elämän vastoinkäymisiään ja sitä, miten niissä kukin reagoi ja sitä osaammeko iloita ilon hetkinä. Viimeisessä luvussa opinnäytteentekijä pohtii koko prosessia, sen onnistumisia ja epäonnistumisia oman oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta. The thesis examines the creative and rehearsal process of the author’s artistic thesis called ”One-woman musical show”. The process also included rehearsals with an artistic director, a sound technician, the band and a light technician. The author of this thesis created her own musical based on existing musical melodies. The musical tells the story of Maria who encounters various adversities in life. The line-up of the musical included a band of four as well as a sound and a light technician and the performance took place in Kuopio at Sotku Theater on 31.10.2019.
The theoretical part of this thesis examines the history and evolution of the musical genre. It also explains the different techniques used for singing, acting and dancing in musicals.
The goal of the student was to learn more about musical singing and acting and be credible in both. The purpose of using adversity in life as a topic was to make the audience reflect on how they deal with and react to difficulties in life and whether they are able to rejoice in times of happiness. In the last section the author reflects on the successes and failures of the creative and rehearsal process from her own continued learning and evolving point of view.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus esittelee musikaalin historiaa ja sen kehittymistä. Työ avaa musikaalilaulun eri tekniikoita, musikaalinäyttelemistä ja musikaalitanssia.
Opiskelijan tavoitteena oli oppia enemmän musikaalilaulusta, sekä näyttelemisestä ja olla molemmissa uskottava. Esityksen rankkojen aiheiden kautta oli tavoitteena saada yleisö pohtimaan omia elämän vastoinkäymisiään ja sitä, miten niissä kukin reagoi ja sitä osaammeko iloita ilon hetkinä. Viimeisessä luvussa opinnäytteentekijä pohtii koko prosessia, sen onnistumisia ja epäonnistumisia oman oppimisen ja kehittymisen näkökulmasta.
The theoretical part of this thesis examines the history and evolution of the musical genre. It also explains the different techniques used for singing, acting and dancing in musicals.
The goal of the student was to learn more about musical singing and acting and be credible in both. The purpose of using adversity in life as a topic was to make the audience reflect on how they deal with and react to difficulties in life and whether they are able to rejoice in times of happiness. In the last section the author reflects on the successes and failures of the creative and rehearsal process from her own continued learning and evolving point of view.