Opiskelijoiden hyvinvoinnin kehittäminen Oulun ammattikorkeakoulussa : Case: Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden päiväopiskelijat
Niva, Henrietta; Valtonen, Miisa (2020)
Niva, Henrietta
Valtonen, Miisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175277
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö. Opinnäytetyön aiheena on Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden päiväopiskelijoiden hyvinvoinnin kehittäminen. Työ sai aiheensa keväällä 2019 yksikön pitämän osastokokouksen myötä, jossa selvisi, että opiskelijoiden masennusoireet ovat lisääntyneet.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata tutkimusongelmiin, mitkä tekijät opiskelussa lisäävät masennusoireita ja mielenterveyden haasteita sekä mitkä tekijät opiskelussa lisäävät opiskelijoiden voimavaroja. Tavoitteena on myös antaa konkreettisia parannusehdotuksia, joilla voidaan tukea opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia. Parannusehdotukset perustuvat opinnäytetyön tietoperustaan sekä kyselyn tuloksiin.
Tietoperustassa käsitellään opiskelijoiden hyvinvointia, korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyden haasteita sekä opiskelijoiden voimavaroja edistävää opiskeluympäristöä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, joka sisälsi myös tilastollisen tutkimuksen piirteitä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua sekä internetkyselyä. Haastattelu tehtiin opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajalle. Internetkysely toteutettiin opiskelijoista valitulle kohderyhmälle.
Tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää opiskelijoiden vastauksia ja ehdotuksia, joita saatiin kyselystä. Tulokset antavat kuvaa siitä, mitä tekijöitä opiskelijat pitävät tärkeinä opiskelussa ja mitä parannettavaa olisi heidän opiskeluympäristössään. Opiskelijat kertoivat mielipiteitään myös siitä, mitä mieltä he ovat lähiopetuksesta ja sen vähenemisestä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa. Johtopäätöksissä annetaan kehitysehdotuksia, joita opiskeluympäristössä voitaisiin tehdä. Lisäksi opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen voitaisiin kehittää enemmän matalan kynnyksen palveluita. Jatkotutkimuksena toimeksiantaja voisi tutkia ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia ja heille sopivia opetusmuotoja syvällisemmin.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata tutkimusongelmiin, mitkä tekijät opiskelussa lisäävät masennusoireita ja mielenterveyden haasteita sekä mitkä tekijät opiskelussa lisäävät opiskelijoiden voimavaroja. Tavoitteena on myös antaa konkreettisia parannusehdotuksia, joilla voidaan tukea opiskelijoiden oppimista ja hyvinvointia. Parannusehdotukset perustuvat opinnäytetyön tietoperustaan sekä kyselyn tuloksiin.
Tietoperustassa käsitellään opiskelijoiden hyvinvointia, korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyden haasteita sekä opiskelijoiden voimavaroja edistävää opiskeluympäristöä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, joka sisälsi myös tilastollisen tutkimuksen piirteitä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua sekä internetkyselyä. Haastattelu tehtiin opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajalle. Internetkysely toteutettiin opiskelijoista valitulle kohderyhmälle.
Tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää opiskelijoiden vastauksia ja ehdotuksia, joita saatiin kyselystä. Tulokset antavat kuvaa siitä, mitä tekijöitä opiskelijat pitävät tärkeinä opiskelussa ja mitä parannettavaa olisi heidän opiskeluympäristössään. Opiskelijat kertoivat mielipiteitään myös siitä, mitä mieltä he ovat lähiopetuksesta ja sen vähenemisestä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa. Johtopäätöksissä annetaan kehitysehdotuksia, joita opiskeluympäristössä voitaisiin tehdä. Lisäksi opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen voitaisiin kehittää enemmän matalan kynnyksen palveluita. Jatkotutkimuksena toimeksiantaja voisi tutkia ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia ja heille sopivia opetusmuotoja syvällisemmin.