Neste Linnanportti Sukeva Oy:n asiakkaiden mielipide nykyisiin aukioloaikoihin ja aukioloajan pidentämisestä syntyvät kustannukset
Airaksinen, Tommi (2020)
Airaksinen, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004195331
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä tutkimus Neste Linnanportin asiakkaiden mielipiteistä nykyisistä aukiolo-ajoista, sekä selvittää yritykselle syntyvät kustannukset, jotka syntyvät aukioloajan pidentämisestä. Suorittamani asiakaskysely oli ensimmäinen, joka suoritettiin Neste Linnanportille, uuteen liiketilaan siirtymisen jälkeen
(vuosi 2015).
Asiakaskysely suoritettiin 07.10.2019-20.10.2019, joka oli suurelle osalle asiakkaista syysloma-aikaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 160 Neste Linnanportin asiakasta. Asiakaskyselyn tulokset on käsitelty Excel-ohjelmalla, josta tutkimusraporttiin tulokset on esitetty prosentein ja pylväsdiagrammein. Aukioloajan pidentämisestä syntyvät kustannukset on laskettu yritykseltä saatujen tietojen pohjalta.
Tutkimuksessa saatiin selville, että kolmea pääasiakassegmenttiä (paikkakuntalaiset, matkailijat ja työmatkailijat) vertaillessa, paikkakuntalaiset olivat ainut asiakassegmentti, jotka halusivat aukioloaikoihin mahdollisia muutoksia. Muiden osalta aukioloaikoihin oltiin tyytyväisiä. Aukioloaikojen pidentämisestä syntyvät kustannukset saatiin selville ja ne ovat suuntaa antavia. Tämän tutkimuksen pohjalta on mahdollista suorittaa jatkotutkimuksia. Esimerkiksi, kuinka aukioloajan pidentämisestä syntyvät kustannukset saadaan katettua myynnillisesti niin, että se olisi yritykselle kannattavaa.
(vuosi 2015).
Asiakaskysely suoritettiin 07.10.2019-20.10.2019, joka oli suurelle osalle asiakkaista syysloma-aikaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 160 Neste Linnanportin asiakasta. Asiakaskyselyn tulokset on käsitelty Excel-ohjelmalla, josta tutkimusraporttiin tulokset on esitetty prosentein ja pylväsdiagrammein. Aukioloajan pidentämisestä syntyvät kustannukset on laskettu yritykseltä saatujen tietojen pohjalta.
Tutkimuksessa saatiin selville, että kolmea pääasiakassegmenttiä (paikkakuntalaiset, matkailijat ja työmatkailijat) vertaillessa, paikkakuntalaiset olivat ainut asiakassegmentti, jotka halusivat aukioloaikoihin mahdollisia muutoksia. Muiden osalta aukioloaikoihin oltiin tyytyväisiä. Aukioloaikojen pidentämisestä syntyvät kustannukset saatiin selville ja ne ovat suuntaa antavia. Tämän tutkimuksen pohjalta on mahdollista suorittaa jatkotutkimuksia. Esimerkiksi, kuinka aukioloajan pidentämisestä syntyvät kustannukset saadaan katettua myynnillisesti niin, että se olisi yritykselle kannattavaa.