Kohti paritanssin kokemusta : Somaattisen ja yksilöä huomioivan paritanssinopettamisen metodin kehittäminen
Ala-Ketola, Taina; Karttunen, Sini (2020)
Ala-Ketola, Taina
Karttunen, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004185301
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkimme monialaisten, somaattisten tanssinopetusmenetelmien ja Everything DiSC -analyysin vaikutuksia paritanssinopetuksessa. Tutkimuksemme keskeiset teemat olivat kehonkuva, kehollinen vuorovaikutus ja yksilöllisyys. Tavoitteenamme oli saada tietoa siitä, millaisia kokemuksia somaattinen ja yksilöllisyyden huomioiva paritanssinopetus oppilaissa herätti.
Tutkimuksemme perustui kehittämäämme somaattisen ja yksilöllisen paritanssinopettamisen metodiin. Metodi pyrkii huomioimaan erityisesti kehonkuvan, kehollisen vuorovaikutuksen ja yksilöllisyyden paritanssinopetuksessa. Päätavoitteena on saavuttaa yhteinen tanssin kokemus. Tutkimuksemme teoriaosassa keskityimme esittelemään nämä keskeiset teemat metodimme taustalla ja pyrki osoittamaan niiden merkityksellisyyden.
Tutkimusmenetelmämme oli toiminnallinen tapaustutkimus. Pidimme viikonlopun kestävän paritanssikurssin yhdelle tanssiparille. Ennen kurssin alkua tanssipari eli tutkittavat vastasivat Everything DiSC -analyysiin ja purkivat sen yhdessä Everything DiSC -valmentaja Sini Karttusen kanssa. Lisäksi osallistujat vastasivat kurssin aikana jokaisen harjoituksen jälkeen tanssikokemuksia käsittelevään kyselylomakkeeseen. Keräsimme aineiston käyttäen informoitua kyselyä ja purimme vastaukset temaattisen analyysimallin mukaisesti.
Tutkimuksemme perusteella monialaisten somaattisten tanssiharjoitteiden käyttö paritanssinopetuksessa vahvisti oppilaiden läsnäoloa ja keskittymiskykyä. Kinesteettisen empatian heräämisen myötä kehollinen vuorovaikutus mahdollistui, joten kokemukset yhteisestä tanssista lisääntyivät. Monialaisten, somaattisten harjoitusten hyödyt siirtyivät varsinaisiin paritanssiharjoitteisiin. Everything DiSC -profiilin tuntemus antoi valmiudet tulkita, arvioida ja jäsentää omaa toimintatyyliä paritanssikontekstissa. Tutkittavat pystyivät ymmärtämään ja huomioimaan oman toimintatyylinsä vaikutuksia suhteessa ympäristöön ja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa paritanssiopetuksen aikana.
Tutkimuksemme osoitti, että somaattinen ja yksilöllinen lähestymistapa paritanssinopetuksessa vahvistaa kehollista ymmärrystä, yhteisen tanssin kokemusta ja positiivisen ja turvallisen oppimisympäristön syntymistä. Kehittämämme metodi on tutkimuksen perusteella tarpeellinen ja käyttökelpoinen työväline paritanssin opetuksessa.
Tutkimuksemme perustui kehittämäämme somaattisen ja yksilöllisen paritanssinopettamisen metodiin. Metodi pyrkii huomioimaan erityisesti kehonkuvan, kehollisen vuorovaikutuksen ja yksilöllisyyden paritanssinopetuksessa. Päätavoitteena on saavuttaa yhteinen tanssin kokemus. Tutkimuksemme teoriaosassa keskityimme esittelemään nämä keskeiset teemat metodimme taustalla ja pyrki osoittamaan niiden merkityksellisyyden.
Tutkimusmenetelmämme oli toiminnallinen tapaustutkimus. Pidimme viikonlopun kestävän paritanssikurssin yhdelle tanssiparille. Ennen kurssin alkua tanssipari eli tutkittavat vastasivat Everything DiSC -analyysiin ja purkivat sen yhdessä Everything DiSC -valmentaja Sini Karttusen kanssa. Lisäksi osallistujat vastasivat kurssin aikana jokaisen harjoituksen jälkeen tanssikokemuksia käsittelevään kyselylomakkeeseen. Keräsimme aineiston käyttäen informoitua kyselyä ja purimme vastaukset temaattisen analyysimallin mukaisesti.
Tutkimuksemme perusteella monialaisten somaattisten tanssiharjoitteiden käyttö paritanssinopetuksessa vahvisti oppilaiden läsnäoloa ja keskittymiskykyä. Kinesteettisen empatian heräämisen myötä kehollinen vuorovaikutus mahdollistui, joten kokemukset yhteisestä tanssista lisääntyivät. Monialaisten, somaattisten harjoitusten hyödyt siirtyivät varsinaisiin paritanssiharjoitteisiin. Everything DiSC -profiilin tuntemus antoi valmiudet tulkita, arvioida ja jäsentää omaa toimintatyyliä paritanssikontekstissa. Tutkittavat pystyivät ymmärtämään ja huomioimaan oman toimintatyylinsä vaikutuksia suhteessa ympäristöön ja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa paritanssiopetuksen aikana.
Tutkimuksemme osoitti, että somaattinen ja yksilöllinen lähestymistapa paritanssinopetuksessa vahvistaa kehollista ymmärrystä, yhteisen tanssin kokemusta ja positiivisen ja turvallisen oppimisympäristön syntymistä. Kehittämämme metodi on tutkimuksen perusteella tarpeellinen ja käyttökelpoinen työväline paritanssin opetuksessa.