Verkkosivut ja digitaalisen markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma tukemaan AC. Tilojen digipresenssiä
Uuksulainen, Siiri; Heikkilä, Inna (2020)
Uuksulainen, Siiri
Heikkilä, Inna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004175264
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kasvattaa toimeksiantajayrityksen näkyvyyttä digitaalisessa mediassa verkkosivujen käyttöönoton ja digitaalisen markkinointiviestinnän kehityssuunnitelman avulla. Työ toteutettiin toimeksiantona kuopiolaiselle sisustusarkkitehti- ja palvelumuotoilualan yritykselle. Yrityksen pääasiakaskunta koostuu yrityksistä, kunnista ja kaupungeista, joten työ toteutettiin B2B-näkökulmaa painottaen. Tavoitteena oli luoda yritykselle toimivat verkkosivut sekä digitaalisen markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma jatkoa varten.
Käytännön toimenpiteiden tueksi kerättiin kattava teoriapohja, jonka perusteella tehdyt toimenpiteet toteutettiin. Teoriassa käsitellään mm. digitaaliseen markkinointiviestintään, verkkosivuihin, sosiaaliseen mediaan ja mittaamiseen liittyvät keskeisimmät käsitteet. Teorian lisäksi toimenpiteitä pohjustettiin vertailemalla saman toimialan yritysten verkkosivuja benchmarking-tutkimuksella. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat toistuvat tekijät sisustussuunnittelutoimialan verkkosivuilla sekä sitä, mitkä ovat kyseisen toimialan hyvien verkkosivujen ominaisuudet. Tutkimuksen perusteella keskeisimmiksi toistuviksi ominaisuuksiksi todettiin referenssit kuvineen, palvelukuvaukset, yhteydenottotapojen esittely sekä selkeä ja vaalea sivujen ulkoasu.
Käytännön toteutuksena yritykselle luotiin verkkosivut Wix-verkkosivualustalla sekä ohjeet verkkosivujen käyttöön ja ylläpitoon. Lisäksi toteutettiin kehityssuunnitelma suositeltavia toimenpiteitä varten toimeksiantajayrityksen lähtökohdat ja tavoitteet huomioiden. Kehityssuunnitelmassa käydään tarkasti läpi, mitkä sosiaalisen median kanavat yrityksen kannattaa ottaa tulevaisuudessa käyttöön kasvattaakseen digipresenssiään ja tukeakseen liiketoimintaa. Suunnitelmassa myös esitellään yrityksen ja valittujen kanavien kannalta keskeisimmät mittarit ja mitattavat kohteet sekä mittaamiseen soveltuvia työkaluja. Sisällöntuoton avuksi ehdotettiin sosiaalisen myynnin ja henkilöbrändäyksen käyttämistä työkaluina.
Käytännön toimenpiteiden tueksi kerättiin kattava teoriapohja, jonka perusteella tehdyt toimenpiteet toteutettiin. Teoriassa käsitellään mm. digitaaliseen markkinointiviestintään, verkkosivuihin, sosiaaliseen mediaan ja mittaamiseen liittyvät keskeisimmät käsitteet. Teorian lisäksi toimenpiteitä pohjustettiin vertailemalla saman toimialan yritysten verkkosivuja benchmarking-tutkimuksella. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat toistuvat tekijät sisustussuunnittelutoimialan verkkosivuilla sekä sitä, mitkä ovat kyseisen toimialan hyvien verkkosivujen ominaisuudet. Tutkimuksen perusteella keskeisimmiksi toistuviksi ominaisuuksiksi todettiin referenssit kuvineen, palvelukuvaukset, yhteydenottotapojen esittely sekä selkeä ja vaalea sivujen ulkoasu.
Käytännön toteutuksena yritykselle luotiin verkkosivut Wix-verkkosivualustalla sekä ohjeet verkkosivujen käyttöön ja ylläpitoon. Lisäksi toteutettiin kehityssuunnitelma suositeltavia toimenpiteitä varten toimeksiantajayrityksen lähtökohdat ja tavoitteet huomioiden. Kehityssuunnitelmassa käydään tarkasti läpi, mitkä sosiaalisen median kanavat yrityksen kannattaa ottaa tulevaisuudessa käyttöön kasvattaakseen digipresenssiään ja tukeakseen liiketoimintaa. Suunnitelmassa myös esitellään yrityksen ja valittujen kanavien kannalta keskeisimmät mittarit ja mitattavat kohteet sekä mittaamiseen soveltuvia työkaluja. Sisällöntuoton avuksi ehdotettiin sosiaalisen myynnin ja henkilöbrändäyksen käyttämistä työkaluina.