Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Täydennyskoulutuksella musiikkia päivähoidon arkeen

Pesonen, Anni (2020)

Avaa tiedosto
Pesonen_Anni.pdf (1.034Mt)
Lataukset: 


Pesonen, Anni
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215547
Tiivistelmä
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus julkaisi syksyllä 2019 raportin ”Varhaiskasvatuksen laatu arjessa. Varhaiskasvatussuunnitelmien toteutuminen päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa”. Julkaisu toi esille huolen taidekasvatuksen ja musiikin paikoitellen heikosta toteutumisesta päivähoidon arjessa. Varhaiskasvattajien peruskoulutus sisältää vain vähän musiikkia, vaikka musiikillisella osaamisella ja taidoilla on merkitystä päivähoidon musiikillisen toiminnan toteutumiselle. Pedagogisen osaamisen puutteen ei pitäisi olla esteenä varhaiskasvatussuunnitelmiin kirjattujen musiikillisen ilmaisun ja toiminnan toteutumiselle, joiden tulisi olla osa varhaiskasvatuksen päivittäisiä toimintoja. Päivähoidon henkilöstölle suunnatulle musiikilliselle täydennyskoulutukselle on olemassa tarve, johon tämä opinnäytetyö pureutuu.

Laadullinen opinnäytetyö tutkii kirjoittajan vuosina 2017–2020 pitämien ”Musiikkia päivään” -koulutuksien palautteita ja selvittää koulutukseen osallistuneiden varhaiskasvattajien kokemuksia koulutuksesta sekä avaa palautteista esille nousseita kehittämisideoita ja pohtii musiikillisen täydennyskoulutuksen tarpeellisuutta seuraavin tutkimuskysymyksin: Onko musiikillinen täydennyskoulutus tarpeellista? Millainen on ollut ”Musiikkia päivään” -koulutuksen anti? Miten musiikillista täydennyskoulutusta voisi kehittää palautteiden pohjalta?

Päivähoidon henkilöstölle suunnattu koulutus kokoontui noin kerran kuussa lasten päiväuniaikaan päiväkodin tiloissa yhden lukukauden kerrallaan. Koulutuksiin on ottanut osaa yli 30 varhaiskasvattajaa kahdeksasta päiväkodista. Tutkimuksen palautteet on kerätty koulutuksien viimeisillä kerroilla, jolloin paikalla on ollut 29 henkilöä. ”Musiikkia päivään” -koulutus on ideoitu ja toteutettu yhteistyössä kirjoittajan ja hänen kollegansa kanssa, osana Joensuun konservatorion opetusta.

Tulosten mukaan ”Musiikkia päivään” -koulutus oli tuonut rohkeutta musisoimiseen ja lisännyt varhaiskasvattajien musiikillista osaamista. Koulutus oli koettu kannustavaksi ja monipuoliseksi, tarjoten uusia musiikillisia työkaluja suoraan työhön sovellettavaksi. Musiikillinen täydennyskoulutus koettiin tarpeelliseksi ja sitä toivottiin mahdollisimman monelle. Koulutusta on tarkoitus edelleen kehittää saatujen palautteiden pohjalta.

Opinnäytetyö avaa näkökulman päivähoidon musiikillisen täydennyskoulutuksen taustoille, sisällölle ja toteutukselle. Siitä voi olla apua musiikillista täydennyskoulutusta suunnitteleville ja päivähoidon kentällä työskenteleville varhaisiän musiikinopettajille. Näkemyksen – joka yhdistää varhaisiän musiikkikasvatuksen ja varhaiskasvatuksen – on mahdollista kannustaa kaikkia 0–7-vuotiaiden lasten parissa työskenteleviä käyttämään musiikkia työssään entistä rohkeammin, useammin ja monipuolisemmin.
 
In the autumn of 2019, the National Finnish Education Evaluation Centre published the report ”The quality of early childhood education in everyday life. The fruition of the guidelines and recommendations for evaluating the quality of early childhood education and care (ESEC) in kindergartens and family day care.” The publication highlighted a concern of the realization of art and music pedagogics in some day care places in ESEC everyday life. The basic studies in ESEC educators contain only a limited amount of music education, although musical abilities and skills carry an important role in the execution of musical activities in day care. The lack of pedagogical competence should not hinder the realization of the ESEC’s plans of musical expression and activities, which should be a part of every-day activities in the day care. Consequently, there is a demand for musical in-service training for the day care staff. That is what this thesis focuses on.

This thesis uses the qualitative method and it analyses the feedback collected from participants of the music educational course "Music to the day" which the author supervised at Joensuu Conservatory between the years 2017–2020. The study examines the experiences of ESEC educators who participated in the course. It opens up developmental ideas emerging from the feedback and ponders the need for updating musical education.

The research questions are: Is it the musical in-service training necessary? What did the participants obtain from the "Music to the day" course? How can the musical in-service training be developed on basis of the collected feedback? The training for the day care staff was carried out in about one meeting per month during one semester at a time, and it was offered at the kindergarten during the time of children´s afternoon nap. The course was planned and carried out in collaboration with a colleague. More than 30 ESEC educators from eight kindergartens participated in the course which is explored in this thesis. The research data (feedback from the participants) was collected at the last education sessions, where total of 29 participants gave their feedback.

According to the results, the "Music to the day" course gave courage to use music and increased the musical skills for the ESEC educators. The course was experienced encouraging and a multipurpose, offering new musical tools to apply directly in the work. Musical in-service training was seen necessary and wished to be offered to everyone working in the field. The course will be developed further on the basis of the feedback received.

This thesis opens a perspective on the background, content and implementation of musical in-service training in day care. It can help early childhood music teachers in planning musical updating education and working in the field of day care. The vision – combining the early childhood music education and ESEC – hopefully encourages everyone working with children aged 0-7 in using music more courageously, more often and more diversely.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste